Bloggarkiv

söndag 8 januari 2012

Vem var Arpakshad? Inte klar.

Arpachshad, Arphaxad, Arphacsad  numera: Arpakhshad (hebreiska:  אַרְפַּכְשַׁד / אַרְפַּכְשָׁד, intessant att det på arabiska heter Ārfakhshad‎ med F. Namnet betyder helare, befriare (healer, releaser). Noah ---> Shem--->Arpakshad.
Bröder: "Elam, Asshur, Lud and Aram. Förfader till Abraham, men det vet vi redan, det är lågstadiekurs. Shem fick Arpakshad "två år efter floden" och fortsatte sedan "föda" söner och döttrar. Det innebär, som jag kan se, att Arpakshad var den äldste av Shems barn.
Arpakshads son heter Salah, men i  Septuaginta heter han Cainan (קינן),och där är Salah sonson till Arpakshad.
Lukas 3:36 och Jubilees 8:1, där är Kainan Arpakshads son.

Book of Jubilees : där är Arpakshad den omedelbare förfadern (progeniotor) till Ura och Kesed som anges ha grundad (allegedly founded) staden Ur Kesdim (chaldéernas Ur) på Eufrats västra strand (west bank) (Jub. 9:4; 11:1-7). Samma bank där det Ur ligger, som identifierades 1927 av Leonard Woolley som chaldéernas Ur.

Donald B. Redford (som har skrivit boken Ancient History of Egypt and Canaan) har fastslagit (asserted) att Arpakshad ska identifieras som Babylon. Fram till Woolley's identifikation of Ur, förstod många judiska och muslimska forskare att Ur var ett område i norra Mesopotamien - Yazidisernas Detta ledde till att Arpakshad identifierades med Urfa-Kasid (beroende på likheter i namnen ארפ־כשד och כשדים) - ett land associerat med Khaldis, vilket Josephus blandade ihop med det Chaldéiska.

En annan Arpachshad omnämns (is referenced) i den apokryfiska (deuterocanonical) Judiths bok som kung över Mederna, samtida med Nebuchadnezzar II, men detta är en korruption / förvrängning av det historiska namnet Cyaxares (Hvakhshathra).


Ur Kaśdim (eller som ovan Ur Kesidim) eller kaldéernas Ur (אוּר כַּשְׂדִים) nämns som platsen Abraham kom från. (Men vad var då Ur i Sumer???)
Det har varit mycket diskussioner om tolkningen av Ur Kasidim som Abrahams födelseort samt beträffande var det ligger.
En tradition placerar Abrahams födelse ort i grannskapet av Edessa. Den islamiska traditionen och klassiska judiska auktoriteter som Maimonides och Josephus, placerade d Ur Kaśdim i norra Mesopotamien på orter (sites) Urkesh, Urartu, Urfa, or Kutha.
1927 identifierade Leonard Woolley Ur Kaśdim med den Sumerian staden Ur, i södra Mesopotamien, där kaldéerna hade slagit sig ner runt 800-talet fKr. Ur låg på gränsen av regionen som kallades Kaldu (Kaldéen) som korresponderade med det hebreiska Kaśdim) under första årtusendet före Kristus. Den var en stad helgad åt månguden (sacred city of the moon god)

Namnet "Camarina"  (var kom det nu ifrån? Ett egennamn. Har nog ingenting med Ur att göra) tros besläktat med det arabiska ordet för måne: qamar. Camarina hette en antik stad på Sicilien.

Denna identifikation av Ur Kaśdim stämmer med (accords with) åsikten att Abrahams förfäder var måndyrkare. Då ska Abrahams fars namn, Terah , vara besläktat med den hebreiska roten för måne (y-r-h).
Judisk tradition berättar att Terah dyrkade många gudar. (Månen tycks ha dyrkats länge i Israel - se bara på alla månreferenser i Bibeln: t ex fester 14e dagen i månaden - och här är det fråga om mån-månader som var tretton på ett år) och även att Paulus poängterar att kristna inte borde hålla reda på nymånadsdagar.)

Ur Kaśdim nämns fyra gånger i Tanakh, som ju är judarnas bibel (vårt gamla testamente) med bestämningen (distinction) "Kaśdim" som betyder "kaldéernas) Så kashidim (-im: plural) är samma som kaldéer!) Genesis, 11:28, 11:31 och 15:7.
(Kashider - har det något att göra med chassider / hassider ????)
Tanakh säger inte detta klart ut, men staden förstås som Abrahams födelseplats - däremot nämns den som födelseort för Abrahams bror Haran och utvandringsorten för Terahs hushåll där Abraham ingick.

Genesis 12:1, efter att Abram med sin far Terah har lämnat Ur Kaśdim för staden Harran i Aram-Naharaim, så instruerar Gud Abram att lämna sitt födelseland (native land Hebrew mowledeth). Judarna översätter ordet mowledeth med "födelseort" (t ex i Judaica Press translation..
I Genesis 24:4-10, befaller Abraham sin tjänare (slav?) att från hans (Abrahams) mowledeth och slaven reser då till 
Aram-Naharaim.
Pga detta (Hence) är judiska forskare så gott som eniga (unanimous) om att placera Abrahams födelseplats nånstans i Aram-Naharaim.
Detta hävdades speciellt av Nachmanides (Ramban). (Se Ramban on Lech Lecha.)  Tolkningen av mowledeth som födelseplats är dock inte helt allmän. Många pingstöversättningar (Pentateuchal) från  Septuagintan till moderna engelska versioner översätter (render) mowledeth som "släkt" ("kindred") eller familj.

Men många referenser till "erets moladet i Genesis 24" (Erets = land) inom Abrahams befallning till sin äldste slav om frun till Isak tycks stärka den traditionella judiska tolkningen.

Talmud (Yoma 10a) identifierar den bibliska staden Erech (Uruk) med "Urichus". (Se bakgrund om Yoma 10.)

T. G. Pinches (The Old Testament in the Light of the Historical Records and Legends of Assyria and Babylonia) och
A. T. Clay, som 1915 skrev artikeln Ur of the Chaldees i International Standard Bible Encyclopedia , fattade båda detta som en identifikation med Uruk (bibelns Erech) med  Ur Kaśdim. Uppenbarligen fel, då Ur och Uruk är två olika städer![edit] Jubilees

The Book of Jubilees fastslår att Ur Kaśdim grundades 1687 Anno Mundi  av "Ur, son till Keśed", Arpakshads ättling och tillägger att Krigen började på jorden detta år.

"'Ur son till Keśed byggde staden kaldérnas 'Ara och uppkallade den efter sitt eget namn, Ur, och sin fars namn, Kesed.
(Jubilees 11:3) Jubiléerboken anger att Abrahams direkt anfäder, från Serug  bodde i  Ur Kaśdim.

Islamisk tradition placerar Abrahams födelseplats i en grotta i närheten av den Seleucidiska staden Edessa, den nuvarande Şanlıurfa.  Grottan ligger nära Şanlıurfa center, i  "Abrahams Moské" (Mosque of Abraham.) Turkarna kallar staden Urfa, vilket härrör (is derived from) ett tidigare syriskt (Syriac ) ......, och grekiskt Ορρα (Orrha).

 Denna tradition är inte exklusiv för islam. 1700-tals-antropologen Richard Pococke noterade i sin publikation  Description of the East att identifikationen med Ur Kaśdim som Urfa var den allmänna åsikten i den samtida judendomen.

Numera är forskarna skeptiska till att Ur Kaśdim skulle vara Urfa. Ursprungen till de grekiska och syriska namnen är osäkra, men de förefaller baserade på en infödd (native) form Osroe, det armeniska namnet på den legendariske grundaren med det persiska namnet Khosrau. Likheten med "Ur" är därför tillfällig (accidental).

[edit] Classical views

Ammianus Marcellinus in his Rerum Gestarum Libri (chapter VIII) mentions a castle named Ur which lay between Hatra and Nisibis. A. T. Clay understood this as an identification of Ur Kaśdim although Marcellinus makes no explicit claim in this regard. In her Travels (chapter XX), Egeria mentions Hur lying five stations from Nisibis on the way to Persia, apparently the same location, and she does identify it with Ur Kaśdim. However, the castle in question was only founded during the time of the second Persian Empire.
Eusebius in his Preparation for the Gospel (chapter XVII) preserves a fragment of the work Concerning the Jews by the 1st century BCE historian Alexander Polyhistor, which in turn quotes a passage in Concerning the Jews of Assyria by the 2nd century BCE historian Eupolemus, which claimed that Abraham was born in the Babylonian city Camarina, which it notes was also called "Uria". (Such indirect quotations of Eupolemus via Polyhistor are referred to as Pseudo-Eupolemus.) This site is identified with the Sumerian city of Ur located at Tell el-Mukayyar, which in ancient texts was named Uriwa or Urima.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar