Bloggarkiv

lördag 9 april 2011

Vaktstyrkan i Jerusalems Tempel

Faktan har jag hämtat från JewishEncyclopedia.com. Samt en del som jag visste förut. Det jag är mest intresserad av är att försöka luska ut om Paulus kan ha haft något särskilt befattning, nån sorts polis, företrädesvis inom templet, eftersom han kunde skaffa sig tillåtelse att arrestera de trosavvikande.
Eller var han bara en "vem som helst" som var fanatisk nog att utverka ... från de ledande prästerna att ta fast kristna?

Jesus arresterades av (bibelangivelser)

I Apostlagärningarna verkar det som om Paulus aldrig har sett Jesus förrän han får visionen på vägen till Damaskus. Så jag måste dra slutsatsen att han inte var med i gardet som kom till Getsemane och arresterade Herren. Hur Jesus såg ut måste ha varit välbekant för Jerusalemborna. Kan jag alltså dra slutsatsen att Paulus ganska nyligen kommit till Jerusalem och slutit sig till dem som starkast motsatte sig den växande kristna rörelsen? Han hade i alla fall studerat för Gamaliel den äldre, som var sonson till den store läraren Hillel. Gamaliel den yngre var sonson till den äldre.Och avled 63 eKr eller cirka 52 eKr enligt annan källa. I Apostlagärningarna sitter han i Sanhedrin och anvisar övriga deltagare att gå varligare fram mot de kristna.
34 Men en farisé i Stora rådet, en laglärare som hette Gamaliel och som var aktad av allt folket, reste sig och begärde att man för en kort stund skulle föra ut männen. 35 Sedan sade han till dem: "Israeliter, tänk er för, vad ni är på väg att göra med dessa män. 
38 Och nu säger jag er: Håll er borta från dessa män och låt dem gå. Ty om detta skulle vara ett påhitt eller ett verk av människor, kommer det att rinna ut i sanden. 39 Men om det är av Gud, kan ni inte slå ner dem. Kanske visar det sig att ni strider mot Gud." 

 Judendomen som praktiserades på Jesu tid hade utformats av Ezra. Kring Jesu födelse verkade Hillel som anses vara judarnas störste rabbin. Han och sonsonen Gamaliel den äldre anses vara fäderna till judendomen från Jerusalems fall ända fram till idag. Rabbinerna fram till Gamaliel kallades Rabbi som betyder "min mästare". Från Gamaliel fick han själv och andra särskilt stora torahlärare av Hillels släkt titeln Rabban, "vår mästare". Hillels skola var fariséisk. Denna riktning hade mycket gott rykte pga Gamaliels visdom, tolerans och sinne för rättvisa. Flavius Josephos beskrev sadducéerna som tölpaktiga och hårda, fariséerna däremot som toleranta och mjuka i tron. Men fast själv farisé, kritiserade han dem också. När templet raserades skiftade fokus från offerreligion till torah-undervisning och lärdom under fariséernas ledning.
Rabban Gamaliel innehade ämbetet Nasi, som skilde honom från övriga rabbiner. Den förste Nasin var en elev till Hillel. Nasi var främst en religiös auktoritet, men nasin representerade också judarna i mötet med de romerska myndigheterna. Nasin var också chef för Sanhedrin. Nasi betyder prins och det tycks ha varit för att personer som erhöll det ämbetet var ättlingar till kung David. Dvs Hillel och hans ättlingar. Nasin måste vara mycket lärd och höra till Davids ätt.Nasin var presiderande domare och domstolsöverhuvud. Vad ämbetet innebar för övrigt står i Talmud och Mishna. Ämbetet avskaffades på 400-talet.









 
"Jag är jude, född i Tarsus i Cilicien och uppvuxen här i staden. Vid Gamaliels fötter blev jag grundligt undervisad i vår fäderneärvda lag, och jag var lika ivrig att tjäna Gud som ni allesammans är i dag.

 



Emil G Hirsch har i JewishEncyclopedia.com beskrivit militärbemanningen i templet. Militäravdelningarna och dess befälhavare. Efter att ha skildrat förhållandena i det äldre templet kommer vi så till templet på Jesu tid.

Det andra templets präster och leviter bestod av grupper med egna kaptener och officerare. Översteprästen hade en "memunneh" som sin löjtnant. Ordet "segan" finns i meningen, men det är otydligt om detta är översteprästen själv eller ett annat namn på hans memunneh.
Jost föreslår i sin Geschichte des Judenthums und Seiner Sekten att memunnehn är den officer som nämns i Apg 4:1, som  στρατηγὸς τοῦ ίεροῦ /strategos tou iärou/("captain of the temple"), och i
II Mack 3:4 som προστατης /prostates/(guvernör).


Apg 4:1 Medan Petrus och Johannes talade till folket, kom prästerna, tempelvaktens ledare och sadduceerna emot dem,


 24 När ledaren för tempelvakten tillsammans med översteprästerna fick höra det, blev de villrådiga och undrade vad som kunde ha hänt

EG Hirsch gillar inte denna identifikation. Troligare enligt honom är den i Mishna förekommande titeln "ma'amad" eller "mishmar", ατρατηγός /strategos/. Officererna i bibelställena ovan överensstämmer med den som Josephos ger samma titel, strategos, i Ant. 20:6 §2 samt B.J 2:5 §3. Denne är kapten över det levitiska tempelgardet (jämför Maimonides Kele. Ham 3), en poliskår som också Lukas 22:4 och 52 refererar till.
Officerarna som deltog i häktningen av Jesus kan ha tillhört detta kompani. Se ovan.
Kaptenen (χιλίαρχος chiliarchos, praefectus/tribunus militum) är en romersk officer över tusen man.
Men det är oklart vilken romersk militärgrad som avses i Apg 28:16 där rangen är en översättning av
στρατοπεδάρχης, stratopädarches. 16 Sedan vi kommit fram till Rom fick Paulus tillåtelse att bo för sig själv tillsammans med den soldat som skulle bevaka honom.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar