Bloggarkiv

måndag 14 februari 2011

Maranata

På Svt:s Öppet Arkiv finns länkar till några videoklipp om Maranata.
Bibelversen som gett församlingen dess namn är 1 Kor 19:22 - alldeles i slutet av episteln.
Marana tha betyder Vår Herre kom!

Chatt angående Maranata mm
14 februari

Det är halvmånepå Dig nu... men här är jag nu...


Jaha. Sitter just och tittar på klippet Maranata Urkristen församling. Och rätt som det är, 4.59 in i klippet får jag se Ilvo sitta och andäktigt lyssna...


Är Rupert med på filmen?


Nej, det är inte han. Men gå in tills tiden visar 4.50 nånting så får du se...
Det blir halvmåne så fort man beger sig in på nån annan sida.


ok
skicka länken...är Du snäll...


Ilvo tycker bäst om stället där dom pratar om mannen som kvinnans huvud och han kallas Patriark!


Förstår det ja...


Fast så var det ju i Ilvos egen familj, säger han. Och där gick det för långt åt andra hållet, säger han. Länken:


mmm

19:20
http://svtplay.se/v/2309477/oppet_arkiv/maranatas__urkristna_samhallen_
Imsen avled ju 1999, så det är en gammal film. Från 70-talet skulle jag tro.


menar Du uppe till vänster?
Ja...från 75

ej, jag hade fel. 4:59 är längden på klippet. "Ilvokopian" syns när dom pratar om Mannen som kvinnans huvud.
Enda olikheten är att näsan är för liten.
Har bloggat om Tony Blair på Upprycket!


förlåt...blev lite upptagen...tänk den som blev upptage3n av Herren nu...


Såg filmen om deras "sociala engagemang" - på den tiden hjälpte de pappor utan vårdnad att gömma sig med barnen.


förstod Du vitsen...en oskyldig en...


Om det var riktigt att göra så vet vi ju inte. Där måste man ta ställning i varje enskilt fall.


Ja...men Imsen var för det mesta klok...inte felfri...men vis...


Vad menar du? Vilken vits? Har inte fått nån vits.


i många lägen...
Jag skrev att jag blev upptagen...tänk att få bli Upptagen av Herren...


Var det vitsen? Upptagen av Herren - upplyft av Herren, eller Upptagen av Herren - så du inte hinner med nåt annat. Men vad menar du med -en oskyldig en.?
Är man upptagen av Herren, blir man upptagen av Herren.

19:35
det kommer ju att ske...att mitt ja ska vara ja...och mitt nej ska vara nej...

en oskylig en?


det var ingen olämplig vits...
oren


Jaha, så du menar så. Man skulle faktiskt kunna säga: Är man upptagen av Herren, blir man upptagen av Herren och då blir man verkligen upptagen av Herren!


ja precis...hahaha


Alltså: Den som är upptagen av Herren (dvs ägnar mycket tid åt honom), blir upptagen av Herren (dvs till himlen) och då blir man verkligen upptagen av Herren! (dvs när man är i himmelriket är man ständigt upptagen av Herren.)

19:38
jag förstod...
men...om det var "den" kidnappningen som det blev sånt rabalder om...så tycker jag inte att man kan se det som sektbeteende...

 4 februari

ok...Imsen var väldigt bestämd...men jag tänker mig honom...i samma roll som Paulus ungefär...han hade ett stort ansvar att forma församlingen...


Med tanke på vad tiden lider i dessa dagar tycker jag Maranata borde få några pluspoäng av andra kristna rörelser. Man får säga att dom i alla fall tar kristendomen på allvar och försöker leva efter evangeliet. I all enkelhet.
Vem leder Maranata nu?


Det finns ingen direkt frontfigur längre...utan det är flera som håller i ledningen...


Flera i ledningen? Hur många är dom egentligen?


Men...de som har varit med längst...är ju de som oftast predikar...men det kommer nya ...


Kommer det nya? Du menar att dom får tillströmning av medlemmar, eller det kommer till enstaka medlemmar undan för undan`?


Tror de sammanlagt kan vara ett hundratal...det är barn som vuxit upp och tjänar Herren...ute på Missionsfältet...kan det vara ertt 20-tal...
Men...det kommer en del nya också...


Så många ändå. Trodde dom kanske var ett dussin som var kvar - och att då ha flera ledare...

19:46
Det är ju inte som det var under 60-talet...men Herren förser församlingen med frivilligarbetare...och nyfrälsta...
De har nog inge direkt ledare...utan ett ledarskap...inte så uttalat...men det finns de som varit med rätt länge...
ingen*
Om det inte hade varit för det att kvinnan ska ha något på huvudet...så hade jag ju kunnat engagera mig där...men det känns lite väl lagiskt för mig...

Just den detaljen...vet jag inte om den kommer ursprungligen från Pingst...


Bibeln säger på flera ställen om en kvarleva som ska frälsas. Nu är det bara en kvarleva kvar av det Maranata som var på 60-talet. Huvudduk? Det skulle inte vara nåt problem för mig. Måste den se ut på ett särskilt sätt?


Men...man kan ju se på filmerna...att kvinnorna har hattar på sig...
de äldre filmerna...


Det tänkte jag inte ens på. Hattar?


Hahaha...hattar...
Ja...de har hattar på sig INOMHUS...


Huvudbonad i kyrkan hade alla kvinnor förr i tiden. Tror det är först under din och min uppväxt som kvinnor la av huvudbonaden i kyrkan. När mamma växter upp satt till och med män och kvinnor på var sin sida om mittgången.


Men...men...om Herren vill...så kan jag väl tänka mig det ¨å...

då*


Oj då. Nu lockar jag dig visst till maranata.


Jaaaa...
Neee...
Men...Du och jag kunde ju gå deras bibelskola...på hösten tror den håller på i ca. 3 veckor...

19:52
Det får värre saker till än ha huckle på sig i kyrkan för att jag ska skrämmas bort av hur en församling är.
Menar du allvar?

Vilken syn...Du och jag med huckle på...i tre veckor...hahaha
Jo...men varför inte...
Man kan se deras undervisning på nätet...


Jag har haft scarf på huvudet ibland. Den täcker visserligen inte hela håret.


Vet inte om den måste täcka hela håret...
Jag får nog säga ändå...att jag mår väldigt bra av deras undervisning...


Det skulle jag kunna tänka mig faktiskt, bibelskola alltså, men det kostar nog för mycket. Och Ilvo skulle bli totalchockad när han finge höra.


Maranata vill inte att ekonomiska frågor ska vara ett hinder...
De är väldigt generödsa...


Nä. Hur undervisar dom, du som varit i kanten på församlingen, så att säga.


De har olika gåvor...en del är stilsamma i sin framtoning...och andra mer entusiastiska...
Du kan gå in och lyssna på deras sida...vill Du att jag länkar till olika talare...så att Du får ett hum...?


Mycket auktoritärt eller? Till klädseln påminner dom ju om muslimer - enkelt och med vidd i kjolarna så inget kroppsligt avslöjas.

19:58
Ja...inte klär de sig utmanande precis...
Men det är väldigt tryggt att de tänker på sådana detaljer...


Maranata är ett knytnävsslag i magen på alla lyckoförsamlingar!


Ja...verkligen...
De vågar vara enkla...
De sätter sitt fokus på det väsentliga...


Det verkar vara något tillfälligt fel på deras mediaspelare...


Jag kan länka till dem på Upprycket!


Ja...varför inte...


Har förresten börjat ett inlägg som ska handla om dem.



Ok...då var det passande att jag skickade filmsnuttarna då...hade Du börjat innan jag skickade dem...?


Jag har lagt in en länk till filmerna överst i inlägget. Eftersom jag fick länkarna, tyckte jag det passade bra att skriva om Maranatha i bloggen.





Jag lägger in den här chatten i inlägget också.


Ok...


20:06
Det var nåt jag tänkte skriva, men nu minns jag inte.

Nu kom jag på nåt annat: minns du killen som bodde på Wieselgrensplatsen, han som hade modellbilar som Jonathan fick att leka med?


Jeanette är inloggad.


Ja...


Vad var det han sa till dig om Maranatha? Minns du det?

20:08
Neee...minns inte riktigt...jag är helt tom...
Han hade tankar kring väldigt mycket...
Han var nog lite instabil, som person...men väldigt snäll...
 Träffade Du honom någon gång?

Han var med på ett möte, minns jag. Men var vet jag inte.


Var det inte den gången...när Du var med oss på Såggatan i Majorna...?


Var jag med på mer än ett maranatamöte. Det vet jag faktiskt inte.


Den där lilla lokalen Du vet...som tidigare hade varit en butik...


Minns inte så bra. Men tydligen hade han visat dig på att det att dom sablar ner de flesta andra kristna församlingar var obibliskt. Det tog du åt dig. Men det är ju samma sak som de i sina egna ögon evangeliskt rättrogna församlingarna typ Elvor och Janne, Jarehed mfl gör nu idag. Kritiserar alla andra som inte tänker exakt som dem.
Ja. Såggatan. Minns inte om han var där då.
Chatten ligger nere för underhåll. Försök igen senare.


Ja...fast det är ju det som är så bra...att de vågar säga ifrån...när församlingarna...blir som föreningar till slut...vill man ha en sådan kyrka...?
Idag ser jag det annorlunda mot vad jag gjorde då...
Jag ser nödvändigheten av en profetröst ...

20:16
Nej. Men om nu Maranata å ena sidan och Elvor och Janne å den andra bägge anser sig ha den rätta läran till skillnad från alla andra - vilken av dem ska man då välja?


Eller gärna flera profetröster...
Men...det skiljer sig ju inte något i det väsentliga...
Det är samma iver för att predika Kristus...


Det är samma iver för att predika Kristus...
Det finns inget som skiljer...vad jag förstår...

20:18
Ska utmana Elvor och Janne att skriva om Maranatha, så får vi veta.
Chatten ligger nere för underhåll. Försök igen senare.

 Minns inte så bra. Men tydligen hade han visat dig på att det att dom sablar ner de flesta andra kristna församlingar var obibliskt. Det tog du åt dig. Men det är ju samma sak som de i sina egna ögon evangeliskt rättrogna församlingarna typ Elvor och Janne, Jarehed mfl gör nu idag. Kritiserar alla andra som inte tänker exakt som dem.
Ja. Såggatan. Minns inte om han var där då.
Chatten ligger nere för underhåll. Försök igen senare.


Ja...fast det är ju det som är så bra...att de vågar säga ifrån...när församlingarna...blir som föreningar till slut...vill man ha en sådan kyrka...?
Idag ser jag det annorlunda mot vad jag gjorde då...
Jag ser nödvändigheten av en profetröst ...


Nej. Men om nu Maranata å ena sidan och Elvor och Janne å den andra bägge anser sig ha den rätta läran till skillnad från alla andra - vilken av dem ska man då välja?


Eller gärna flera profetröster...
Men...det skiljer sig ju inte något i det väsentliga...
Det är samma iver för att predika Kristus...
Det finns inget som skiljer...vad jag förstår...


Ska utmana Elvor och Janne att skriva om Maranatha, så får vi veta.
Chatten ligger nere för underhåll. Försök igen senare.


Ok...det kan möjligen vara olika syn på Eskatologin...hur man tolkar Jesu Tillkommelse etc. ...men DET gör ju inte...att evangeliet blir fel...
Vad jag förstår...så tror Maranatamedlemmarna på Jesu Återkomst FÖRE Vedermödan...Pre-Trib...
Det gör ju varken Jareteg eller Elvor och Janne...

20:21
Man måste sätta staket runt ekumeniken så inte vad för ogräs som helst kommer med. Det är bra att falska läror uppmärksammas och den falska enheten beivras. Men man får heller inte hindra enhetssträvanden som kristenheten faktiskt behöver.

nte Sven reichmann heller...men som jag skrev i en tidigare chat...så kan ju ingen av oss göra något åt...hur det än blir...Herren har det i Sin hand


Så Maranata är pre-trib. Hur kan dom vara det? Menar dom att tribulationen bara är de sju vredesskålarna över dem som tagit emot antikristmärket?

20:22
Men...den rätta enheten kan aldrig människor skapa...utan det kommer genom Den Helige Ande...det behövs en äkta enhet...
Vet inte exakt på vilket sätt de är Pre-Trib...men...det verkar som de är det...man kan ju kolla deras undervisning lite mer...
Kolla hemsidan. Ja.
Det är inte det lättaste att veta hur man tolkar Uppenbarelseboken på rätt sätt. Vilken ordning allt kommer.


Ja...det är nog bäst...innan man har förutfattade meningar...alltså jag då...
Så...man kan inte tolka det kronologiskt då...?


Du menar från början till slut. Hade det varit så enkelt, skulle inte alla dessa läror om yttersta tiden finnas.


Men...Du skrev att Lövdahl gjorde det...?


Att Lövdahl tolkade kronologiskt. Skrev jag det? Jaha. Så det gör han.


Ja...som jag minns det...hur lyckades han...
Eller..lyckades och lyckades...hur förmådde han...?

20:30
Han är ju pre-trib, vilket jag anser är felaktig tolkning. Kristna frestas ta vilddjurets märke, och då är de kristna alltså kvar på jorden under vilddjurens välde - vedermödan. Alltså tas de kristna inte upp till Jesus före vedermödan.
Jag har tre ställen där det står om träden och gräset. Vilken ordning kommer de i? Vänta så hämtar jag verserna.
Ska ta Folkbibeln Sök...


Chatten ligger nere för underhåll. Försök igen senare..
Så stod det...såg Du det...


Ja, det står hos mig också.


Rena skämtet---

Flera gånger.

20:32
Såg det först nu...

Nu vet jag inte hur Bibliskt det är...men i Left Behind-dramatiseringen...så blir ju en del...som trott sig vara överlåtna Kristus...kvarlämnade...och dessa får då gå ihop...och tillsammans predika evangeliet...och får gå igenom vedermödan...det är alltså DE som blir frestade att ta på sig vilddjurets märke...


Upp 7:1

Sedan såg jag fyra änglar stå vid jordens fyra hörn och hålla tillbaka jordens fyra vindar, så att ingen vind skulle blåsa över jorden eller över havet eller mot något träd. [kap]

Upp 7:3

"Skada inte jorden eller havet eller träden, förrän vi har satt sigill på vår Guds tjänare, på deras pannor." [kap]


Ja...på de kristna...som är kvarlämnade...

20:37
Upp 7: 1 och 3 kommer först i berättelsen. Sedan kommer Upp 8:7

Den första ängeln blåste i sin basun. Då kom det hagel och eld, blandat med blod, och det kastades ner på jorden. En tredjedel av jorden brändes upp liksom en tredjedel av träden, och allt grönt gräs sveddes av.
Här ger dom sig på gräset och träden, 1/3 av träden och allt grönt gräs bränns av.


Ja...


Tredje stället i ordningsföljd: Upp 9:4

De blev tillsagda att inte skada gräset på marken eller någon annan grönska eller något träd, utan bara de människor som inte bär Guds sigill på pannan.

Så...om de kristna som lever...om de kristna ska få uppleva vedermödan...de som lever då...ska behöva "akta" sig för alla dessa plågor...då tycker jag nog...att det känns tryggare att ligga i en grav och vänta...fast egentligen är jag ju i Paradiset...när jag ligger i graven...



Första och tredje stället talar om samma sak. Upp 7:1 och 3 hör ihop med Upp 9:4. Detta händer först. Ni får inte skada träden och gräset osv, förrän de kristna blivit sigillmärkta. Det mittersta stället kommer efteråt. Då har de satt igång med att skada träd och gräs och folk utan gudssigill.


Ja...antagligen är det väl det...som Jesus menar då...att vi ska kunna dricka gift utan att bli skadde...eller hålla i ormar utan att bli stungna...det är nog den tiden Han menar då...
skadade*


Du förstår att det inte är bara att "läsa som det står".


Jag förstår att det är komplicerat upplagt...men att det ändå skulle kunna gå att se en kronologi i det hela...åtminstone har jag trott det...


Att inte allt sker kronologiskt. Fast att skriva "kronologiskt" blir fel. Allt som händer sker ju i en viss kronologiskt följd, tidsföljd. Det är snarare så att Uppenbarelseboken inte är kronologiskt upplagd.
Chatten ligger nere för underhåll. Försök igen senare.


Men...då är det ju av DEN anledningen VERKLIGEN VIKTIGT att det fungerar i en församling...det går inte att hålla på som man gör idag...
Man håller på med oväsentligheter...man har fokus på detta livet...

20:45
Johannes skriver om samma saker på flera olika ställen. Hur ska man då knyta ihop dessa ställen till en vettig helhet
Olika uttolkare knyter ihop på olika sätt.


Det är ju fruktansvät egentligen...hur "decieved" kyrkan är...

Så...då får vi vara beredda på vedermödan snart nu då...
Med allt vad det innebär...Det blir tufft...

Guds sigill...jag förstår att det är ett andligt sigill...
Samma skydd...som blodet på dörrposten och karmarna...


Andligt sigill, så tror jag. Du är fri att tänka hur Du vill. Men det är dags att avbryta för matlagning. Vet inte om jag kommer tillbaka mer i kväll. Får se. Gud med.


Om vi ska kunna klara oss i vedermödan...så får vi leva oerhört nära Herren...
Gud med...

20:49
Det är ju det som är meningen.


Absolut...Fast då...extra nära...intensivare...
Gud med

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar