Frågan om hur medlemskriterierna ska se ut upptar för närvarande Pingstkyrkan. Jag kallar den Pingskyrkan, fast jag inte vet om den verkligen heter så. Pingströrelsen har det ju hetat fram tills nyligen i alla fall. I fortsättningen skriver jag bara Pingst kort och gott. Det har blivit en het palaver i tidningen Dagen om hur medlemskap ska definierars och vad som ska kunna krävas av en pingstmedlem.
Mitt bland kommentarerna hittar jag spännande ting som att det finns församlingar där medlemskap ersatts med maillista! Nätförsamlingar där folk kanske inte ens träffar varandra!
Och ska man gå efter klassiska Belong-Believe-Behave (som Vineyard)
eller efter exkluderande Behave-Believe-Belong.
Behave kommer väl aldrig först. Alternativet till Belong-Believe-Behave vore väl i så fall Believe-Belong-Behave. Belong måste komma först som jag ser det. Belong tar med folk till kyrkan. De får vara med utan att ta ställning. Belong betyder inte medlemskap. Belong är att möjligheten att bli medlem står öppen. Man får vara frågvis och visa intresse. Men kan dra sig tillbaka om man så känner. Hanteras belongfasen rätt, kommer Believe. Då bestämmer man sig. Man kommer underfund med att man tror. Omvändelse proklameras. Denna kan i och för sig ta ett ögonblick. Som konsekvens av tron består omvändelsen i att man överger sina gamla vägar, sina dåliga vanor och levnadssätt som inte passar in på Jesu lära. Nu kommer Behave, helgelsefasen. Som man ska få hjälp med av kyrkan.
Odöpta och ofrälsta medlemmar? Ta tid tycker Hörnnark. När det räcker med en sekund. Menar en person som anser att frälsningen kan vara ett ögonblicks verk. Så var det kanske för honom. Men för många andra är det en process som tar tid.
I LewiPethrus memoarer säger skräddaremästare Rydberg om ett beslut som baptistamfundet tog." NU SLOG HAN HÅL I BOTTEN PÅ BAPTISTSAMFUNDET". Med denna projekt är man på väg att göra samma på Pingströrelsen. Så säger en kommentator till följande intervju med pingstföreståndaren.
Dagen: Svenska kyrkans församlingar fruktar sämre tider ( anm.: dags att se över medlemsbegrepp och verksamhet även där) ..
Sekulära medlemmarna i svenska kyrkan röstade mot konstitutionen 22 okt 2009 om förändring av läran om äktenskapet. . Ska man börja med missionarpinciper att varje lokalförsamling får tro vad som helst.
Dagen: Helenelundskyrkan har hittar nya arbetsformer (anm.: det går att starta ny verksamhet i gamla lokaler)
INTERVJU MED HÖRNMARK
Pelle Hörnmark, pingstledare sedan 2008, uttalar sig i en intervju 2011-01-05 för Hasse Bodström.
(Just när jag skrev om detta, hov min man Robert upp sin röst och förklade att romanen Mefisto skrevs av Klaus Mann, som till Thomas Mann, inte av Thomas Mann själv. Av alla romaner! Just när jag skriver om den mest seriösa frikyrkan av alla! Har inte ens läst boken.Och det dröjer nog.)
Man har utsett en arbetsgrupp och sex stycken församlingar som referenser. Seminarier om varierande församlingstyper har anordnats. Förslag till alternativ församlingsordning presenteras i maj
Hur tänker Pelle Hörnmark kring förnyelsen av medlemsbegreppet? Jo, så här.
Förnyelsen av medlemsbegreppet berör inte teologin - något som får mothugg i kommentarerna. Uppdatera församlingen i att ta hand om medlemmar och gudstjänstbesökare, detta eftersom många medlemmar inte besöker gudstjänsterna. Alla välkomna komma med i trygg gemenskap. Att ingen utesluts genom församlingstukten.Omvändelseprocessen får lov att bli en lång resa. Diskrepans mellan hittillsvarande pingstregler som Pingst redan frångår för att anpassa sig till folks verkliga liv. Se detta i vitögat.Medlemskap ska relateras efter hur folk har det ute i verkligheten.Diskutera homosexuella par. Troendedopet. Kan en spädbarnsdöpt som anser sitt dop giltigt bli medlem i Pingst? Arbetsgruppen dryftar alla frågor..
Pingst traditionsenliga synsätt ligger fast: teologin blir heterogen, därför att den skapas i lokalförsamlingarna.
Min kommentar: Vad är detta? Teologin ser olika ut i olika församlingar? Så får det väl inte vara. Så godtyckligt?
STEFAN SWÄRDS BLOGG
Stefan Swärd, som bloggar i Dagen: Vad menar Hörnmark? Stefan fick många funderingar om pingstföreståndarintervjun. Ska Pingströrelsen och EFK (Evangeliska Frikyrkan) anta Missionskyrkans församlingssyn? Hoppet ligger i de kristna församlingar som utgör positiva motkrafter och visar på en annan väg. (Jag skulle gärna vilja få reda på vilka dessa är!)
Stefan Swärd beskriver hur åtskilliga medlemmar sörjer över situationen, kämpar och ber. Förtvivlade över tillbakagången i svensk kristenhet: denna slappa inställning till synd, denna brist på helighet, denna andliga kraftlöshet och brist på bön och bibelkunskap. Och i stället för välkomnande, varma, kärleksfulla, bedjande gemenskaper i engagemang för lidande människor, dessa numera ytliga församlingsverksamheter.. .
Och så tar Swärd upp det jag blir mest förvånad över församlingstukten. Hur definierar han det. Kan det finnas församlingstukt i en modern kyrka? På vilka synder ska den i så fall tillämpas och hur ska den gå till?
Traditionen motiverar församlingstukten med att den jordiska församlingen kopierar den himmelska, säger Hörnmark. Swärd vill skriva ett särskilt blogginlägg om församlingstukt något som kräver en tidsödande studie av texterna. (Jag emotser denna med stort intresse.) Detta då kunskapen om denna "klassiska lära" är obefintlig hos de troende. Hörnmarks Den slarviga definition Hörnmark gör av "församlingstukt" som uteslutning. Hörnmark hävdar att den helighet Guds församling kallas till innebär att följa regler. Helgelse är mer än regelefterföljelse.
Min kommentar: Som Paulus skriver om i Romarbrevet: inte lagens tvångsmässiga efterföljande, utan helgelse och frälsning genom tron på Jesus och fullgörandet av regler av hängivet hjärta.
Stefan Swärd frågar:
Utifrån vilken teologisk analys har man avskaffat församlingstukten?
Välkomna människor, är det nåt nytt?
Var inte Pingströrelsen välkomnande tidigare i sin historia?
Fullsatt i 30-talets Filadelfia trots församlingstukt. Nästan tomt i de mest toleranta kyrkorna och utslätade populistförsamlingar.
Mest väckelse när omvändelse, helgelse och församlingsliv betonas.
Att omvändelse tar tid, så har det alltid varit.
Varför ska församlingssynen omprövas just nu?
Ska man anpassa sig till att kristenheten förvärldsligats så att inte ens kristna lever som NT lär på flera områden?
Likadant var det ju på 1800-talet när församlingar bildades av människor som ville leva i kontrast mot kyrkfolk och en del präster.
Ska Pingst verkligen härma Missionsförbundets resa på 60-talet som ledde till att man slutade sätta gränsker och accepterade allt?
Pingst FFS har formellt inget att göra med dessa frågor. PFFS ett samordningsorgan för olika verksamheter. inte en teologisk överbyggnad. Börjar PFFS föreslå teologiska urspårningar, röstar jag för utträde ur Pingst.
Församlingarna behöver inte P FFS.
Äldstekåren beslutar angående tjänstetillsättning och teologi.
Pastorer väljs än så länge av församlingsmötet men ofta bara gallerispel. Ska Pingst få ett medlemsbegrepp med sökare som får igenom frågor vilka leder till avfall. . Kollar inte medlemskort eller antal närvarande i relation till medlemsantalet. Norrmalmskyrkans katastrofbeslut om homoäktenskap.
Huvudfrågan vilka teologiska följder får beslutanderätten om t ex medlemskap får när den övergår från lokalplanet till centrala organisationen Pingst. Ogenomtänkta följder som inte kan stoppas. Efter det sammanslagning med Ny Gemenskap? Ekonomiskt nödvändigt att sammanslå? Hur gagnar det syftena med verksamheten? Att pingstfolket inte har full insyn och information. Få som ser vart det barkar orkar engagera sig i förloppet. Brist på tilltro och långtgångna organisationsändringar är svåra att reparera. Juridiska förvecklingarna (vilka då?) kan inte överblickas. Värsta är som i andra liknande sammanhang att de som ger sig på det som blir kvar inte kan utestängas.Sorg att rörelsen liberaliseras.
Pingst. se 2010 är en tiondel av medlemmarna med i lokalförsamlingar gemensamma med andra samfund. Anpassning krävs.
Församlingssammanslagningarna på lokalnivå har bara börjat. Som anledning proklameras troendes kärleksfulla sammanhållning. I själva verket har det helt andra orsaker. Slå samman hela samfund och även andra organisationer. Kommer styras av elit.
Medan andliga längtar efter väckelse, organiseras Pingströrelsen sönder.
Många medlemmar utan församlingskontakt. Många barndöpta i gudstjänsten. Uteslut dom som inte går i kyrkan eller ger pengar. Enligt Anders Holmberg ska också ofrälsta och odöpta rösta om tillsättning av föreståndare och pastorer. Detta är att totalförstöra pingsrörelsen.
Modellen med ideella föreningar och "medlemskapet" detta medför ställer till det. Även om modellen med bibliskt stöd, måste vi tala om dessa komplicerade frågor i en tid av andligt uppvaknande och gryende väckelse.
Bibeln säger inget om ideella föreningar.
Bibeln säger inte hur ett medlemsskap ska se ut och vad det innebär.
Klassiska pingstsynen endast en församling per stad. Så är det ju inte. Anser Gud endast har en församling. Människor har många. Norsjö har minst tre: svenska kyrkan, pingst och mission.
Missionskyrkan. För vilken gång i ordningen tog artikeln upp den infekterade homosexfrågan som nog aldrig blir slutdiskuterad.
Församlingstukten:
ifrågsättande av den typ av församlingstukt i NTs och frikyrkoanda. Ryser av själva ordet. Inte legitimt "tukta" medlemmar. Högröstad minoritet som bromsar andlig utveckling. Barmhärtighet och kärlek. Jesaja 58:6
Hörnmark "Vi har övergett församlingstukt" Ska PH få vara kvar som föreståndare av Pingst???
Att så frankt säga att "vi skiter i vad bibeln befaller oss" var nog länge sen jag hörde...nej förresten, jag hörde Niclas P i våras och somras men i lite andra ordalag.Båda verkar ha spårat ur rätt friskt, tyvärr..
Extremt selektiv tukt behövs inte. Faller nu i andra diket med ledningens bistånd. Borde ta tag i hur folk lever. Bibeln säger inte först medlem, sedan lärjunge. Annan sak att ingen är "färdig lärjunge" på jorden med vilken motiveras obiblisk ordning.
Vilka sex församlingar är "testare" av de "nya" idéerna, kunde vara intressant att veta.
Är "min" församling med, utan att jag vet om det...?
Pingst är med i SKR som stöder Charta Ecumenica att vi ska bli katolska, stödja EU och samarbeta med islam
Medlem ska stödja Pingstteologin. Medlem får bara rösta om praktiska ting. Så länge medlem ej får rösta om själva teologin betyder kriterierna för medlemskap inte så mycket.
SISTA TIDEN
William Booth.
”I de sista dagarna skall det bli:
- religion utan Den Helige Ande,
- kristendom utan Kristus,
- förlåtelse utan bekännelse och
- frälsning utan bekännelse.
- Politik utan Gud,
- himmel utan helvete”.
Träffsäkert! Har du någon källhänvisning? http://vartdagligabrod.blogspo
Joseph Revell, "The Salvation Army Revisited," Report from the Wall, (an Internet daily devotional message sent from yosef@gulf.net), December 18, 1998, p. 2.
Står i Skriften också!
Rädsla för världen:
Ingen tillväxt i församlingar genom att laborera med församlingsbegreppet,Guds Ord är tydlig med vad en Guds församling innebär, inte att inlemma "världen". Bättre medlemssiffror, men väckelsehistorien visar Det må se bättre ut siffermässigt med fler medlemmar,men Väckelsehistorien m m visar att enda sättet för en genuin tillväxt är starkt andliga troende/församlingar som inte kompromissar med Guds Ord. Detta behöver alla. Kina och Sydkorea är bra exempel.
Inte väcka anstöt. Accepterad, omtyckt, åtminstone inte förföljd. Fasaden mot övriga kristenheten. Målet mer folk på gudstjänsterna, bättre medlemssiffror. Bra frälsa folk - men varken Guds Ord eller den kristna erfarenheten visar oss denna väg.
Ska ribban sättas av ledare som inte själva lever efter bibliskt mönster? De klarar inte själva att spegla sitt äldstenskap/föreståndarskap utifrån bibliska mönsterbilder
Församlingsordning och teologi hör ihop. Pingst förnekar dock att teologin är inbegripen. Dopfrågan och homosexffrågan är teologi. Avfallet i sista tiden. Be att inte Pingst dras med.
Josef 4 dagar sedan
2 thess 2:3
Låt ingen bedra er.Först måste avfallet komma och laglöshetens människa, fördärvets son, öppet träda fram
1. ett stort avfall sker vi ser det även i pingst just nu.
2. därefter kommer antikrist
3. jesus kommer tillbaka
Niclas Nilsson 4 dagar sedan som svar till Josef
Vilket avfall? Bibeln säger inget om avfall av medlemmar i ideella föreingar.
Vilket avfall??? Är människan blind? Kan han inte se? Min kommentar. Avfallet från kristendomen har ju pågått sedan 1960-talet och har eskalerat kraftigt de senaste 20 åren. Församlingar tvingas annamma världens sätt att se på synder.
Jesus väntade inte på att människor var tillräckligt helgade innan han inkluderade dem. Det Kan medlemsskap handla om att människor får göra sin helgelseresa inom en församling. Istället för att vänta tills de är tillräckligt helgade med mänsklig måttstock. Än en gång, var finns avfallet? Läs Luk 15:1-2 och begrunda.
Luk 15 1Och till honom kom allt vad publikaner och syndare hette för att höra honom.
2Men fariséerna och de skriftlärde knorrade och sade: »Denne tager emot syndare och äter med dem.»
Jesus inkluderade folk som inte var tillräckligt helgade. Ja, de var ju syndare fortfarande. Han gav dem en chans. Att de fick omvända sig. Tror inte Pingst kräver helgelse i förväg. Det är väl omvändelse som krävs för att få gå in genom dörren. Dopet som bekräftelse. Sedan följer väl helgelse inom pingstkyrkan. Har det inte alltid varit så?
Han får svar på tal med några ord från DEN HELIGA SKRIFT!!!
Mat 18:14 Så är det inte heller er himmelske Faders vilja att någon enda av dessa små skall gå förlorad.
Mat 18:15 Om din broder har begått en synd, så gå och ställ honom till svars enskilt, mellan fyra ögon. Om han lyssnar på dig, har du vunnit din broder.
Mat 18:16 Men om han inte lyssnar, ta då med dig en eller två andra, för att varje sak må avgöras efter två eller tre vittnens ord.
Mat 18:17 Lyssnar han inte till dem, så säg det till församlingen. Lyssnar han inte heller till församlingen, då skall han vara för dig som en hedning och publikan.
Jesus talar till judiska troende kristna i en Judisk kontext. Dvs. en hedning och publikan fick man INTE ha gemenskap med för de var antingen ORENA (hedning) eller FÖRRÄDARE (publikan). Jesus säger INTE att vi skall hata eller bete oss på ett aggressivt sätt gentemot dessa men vi får INTE ha gemenskap med dem. Paulus som ÄR APOSTEL och TALAR PÅ HERRENS VÄGNAR säger.
1Co 5:1 Det talas om att det förekommer otukt bland er, sådan otukt som man inte ens finner bland hedningarna, nämligen att någon lever ihop med sin fars hustru.
1Co 5:2 Och ändå är ni uppblåsta. I stället borde ni ha blivit så bedrövade, att den som gjort sig skyldig till detta hade drivits ut ur er krets.
1Co 5:3 Jag som är frånvarande till kroppen men närvarande i anden har för min del redan, som vore jag närvarande,
1Co 5:4 i vår Herre Jesu Kristi namn fällt domen över den som handlat så. Det skedde, sedan ni och min ande med vår Herre Jesu makt förts samman,
1Co 5:5 för att överlämna den mannen åt Satan till köttets fördärv, för att anden skall bli frälst på Herrens dag.
1Co 5:6 Ert skryt låter inte bra. Vet ni inte att lite surdeg syrar hela degen?
1Co 5:7 Rensa bort den gamla surdegen för att ni må vara en ny deg, eftersom ni är osyrade. Ty vårt påskalamm Kristus har blivit slaktat.
1Co 5:8 Låt oss därför hålla högtid, inte med gammal surdeg, inte med ondskans och elakhetens surdeg, utan med renhetens och sanningens osyrade deg.
1Co 5:9 I mitt brev till er skrev jag att ni inte skulle ha något att göra med otuktiga människor.
1Co 5:10 Jag menade inte alla otuktiga här i världen, inte alla giriga och utsugare och avgudadyrkare. Då måste ni ju lämna världen.
1Co 5:11 Jag skriver nu till er att ni inte skall umgås med någon som kallas broder, om han är otuktig, girig eller avgudadyrkare, förtalare, drinkare eller utsugare. Inte heller skall ni äta tillsammans med en sådan.
1Co 5:12 Hur kan det vara min sak att döma dem som står utanför? Är det inte dem som står innanför ni skall döma?
1Co 5:13 Dem som står utanför skall Gud döma. Driv ut ifrån er den som är ond!
Denne man som man uteslöt från GEMENSKAPEN fick senare nåd att göra bättring, men församlingen ville INTE förlåta honom och då fick Paulus skriva till dem att de MÅSTE förlåta honom, om han vill göra bättring.
Det står också här om att man INTE får ÄTA med den som lever öppet i synden VARFÖR?? Det handlar naturligtvis om GEMENSKAP.
1Co 15:33 Låt er inte föras vilse. Dåligt sällskap fördärvar goda
seder. För att församlingen INTE skall bli påverkad av VÄRLDENS och mista sin VÄLSIGNELSE bla genom löftet om BÖNESVAR så skall man inte VÄLKOMNA VÄRLDEN in i församlingen.
Jas 4:4 Ni trolösa, vet ni inte att vänskap med världen är fiendskap mot Gud? Den som vill vara världens vän blir Guds fiende.
1Jn 2:15 Älska inte världen, inte heller det som är i världen. Om någon älskar världen, finns inte Faderns kärlek i honom.
Joh 14:21 Den som har mina bud och håller fast vid dem, han är den som älskar mig. Den som älskar mig skall bli älskad av min Fader, och jag skall älska honom och uppenbara mig för honom."
Joh 14:23 Jesus svarade: "Om någon älskar mig, håller han fast vid mitt ord, och min Fader skall älska honom, och vi skall komma till honom och ta vår boning hos honom.
Joh 14:24 Den som inte älskar mig håller inte fast vid mina ord. Det ord som ni hör är inte mitt utan kommer från Fadern som har sänt mig.
Joh 15:7 Om ni förblir i mig och mina ord förblir i er, så be om vad ni vill, och ni skall få det.
Anledningen till att vi inte har någon väckelse i våra församlingar är att det är sådana som PELLE som är ledare för vår rörelse. VI HAR KOMPROMISSAT OCH INTE FÖRBLIVIT I JESUS ELLER I HANS ORD OCH DÄRFÖR HAR VI INTE FÅTT BÖNESVAR.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar