Ja. Det ligger hopp i de här orden. Gud har avsett något för oss. Men människan kan ju agera så Guds bestämmelse inte får sin fullbordan. Gud såg att Eden var gott, men så sabbade Adam och Eva hela grejen genom syndafallet. Bättre då låta Gud sköta om hela Eden! Bättre låta sig bärgas i Jesu räddningsbåt vid vedermödan än att försöka klara det "i egen kraft".
1 Tess 1:10 ? Ska se:
23:02
"Den stundande vreden"...om det alltid finns vrede hos Gud...mot all ondska...varför behöver det då stå
"Den STUNDANDE vreden"...?
1 Tess 1:10
och vänta på hans Son från himlen, honom som Gud har uppväckt från de döda, Jesus, som har frälst oss från den kommande vredesdomen.
23:05
Den KOMMANDE eller STUNDANDE...är det möjligtvis olika översättningar..`?...då behöver man kanske gå till grekiska grundtexten...
Det är ju i stort samma betydelse...men det skulle vara intressant att få veta vad grundtexten säger...
Genom nåd har han räddat oss från vredesdomen - men från vår sida måste vi då ta emot det här i tro. Tro att Jesus betalat för oss. Varför kan man då falla när man ansätts av vedermödan? Kan vedermödan ta bort ens tro?
23:08
Tror att Lövgrodan talar om människor...som är kristna...som inte hämtats upp...utan får genomgå Vedermödan...och att de då skall prövas hårt...
Vi kan testa. Om du har lite tålamod
Att de kristna, som inte haft det rätt ställt med Herren...ska få stanna kvar...Du vet...som i "Left Behind"...
Har tålamod...
1 Tess 1:10 på koiné: 10και αναμενειν τον υιον αυτου εκ των ουρανων ον ηγειρεν εκ νεκρων ιησουν τον ρυομενον ημας απο της οργης της ερχομενης
Ojdå...kan ej grekiska...kan Du...?
Hur översätter man här...?
23:10
Left behind ja. Har inte i huvet nu om detta stämmer med att bli lämnad kvar.
Har tålamod...väntar...
Att de kristna...som inte blev upptagna...får en chans till...men att de då ska få gå igenom Vedermödan...låter verkligen tufft...nåden då...?
23:12
Kan inte grekiska heller, men lite kan man få ut med googles översättningstjänst. Först skriver jag om texten med våra vanliga bokstäver. Sedan använder jag översättningen på ord för ord. Sen försöker jag sätta ihop en mening.
Men...kanske att vi får gå till Herren varje dag och vara så nära Honom...att vi kan höra Hans röst i tanken eller hörbart...personligen...så hör jag Herren i tanken ibland...min sinnesstämning är inte så...de gångerna...att det skulle kunna vara dessa lugnande tankar som kommer...så jag är övertyfad om att det är Herren...
Ok...intressant med språk....
övertygad*
23:16
Transkriberar Tess 1:10 ---- kai anamänän ton uion outou ek tån ouranån on egärän äk närån iesou ton ruomänon emos apo tes orges tes ärchomänes
Ska försöka översätta orden nu. Vi kan blogga om annat så länge.
Alltså...det hände mig...t.ex. ...den gången, som Jasmine sprang bort hos min halvsyster Veronica...då fick jag en förlamade rädsla i hela min kropp...efter en stund...kom en lugn tröstande tanke i mitt huvud..."Det kommer att ordna sig, var inte rädd..."...efter det...så känner jag igen Herrens röst i andra situationer...både tuffa och mer vardagliga...
Ok... ;_)
Detta ska ju egentligen inte vara något konstigt för en kristen...att Herren talar...antingen hörbart...eller i talar...antingen hörbart...eller i tanken...eller hur tänker Du om det...?
Ok...Du översätter...jag väntar...
23:29
kai = och, anamänäin=anamenä=vänta ton=oöversatt, uion=oöversatt, outou=? äk=?
Väldigt dåliga översättarprogram. Många ord finns inte i deras listor.
Vad synd...
Är det så många ord som fattas kan jag inte försöka översätta.
Kollar en sak i Uppenbarelseboken.
Ok...
23:37
Hittade detta hos Petrus: 1 Petr 4:17
Ty tiden är inne för domen, och den börjar med Guds hus. Men om den börjar med oss, vad skall då slutet bli för dem som inte lyder Guds evangelium? Dvs kristna skonas inte, men de andra får de ännu värre.
Ja...domen...ska enligt Lövgrodan...vara Kristi Domstol...när han hämtat upp oss...
Jag har hittat deras grekiska sida. Har en länk till den på bloggen.
23:38
Sedan blir det en dom över nationerna på Oljeberget...efter det...blir det en slitlig dom inför Guds Tron...
slutlig*
Lövgrodan betonar starkt att frälsningenär BARA NÅD...men Kristi Domstol...ska tydligen gälla de gärningar...som omtalas i 1 Kor. 3 11-17 :
11Ingen kan lägga en annan grund än den som redan finns, och den är Jesus Kristus. 12På den grunden kan man bygga med guld, silver eller ädelstenar, trä, gräs eller halm, 13och det skall visa sig hur var och en har byggt. Den dagen skall avslöja det, ty den kommer med eld, och elden skall pröva vad vars och ens arbete är värt. 14Den vars byggnad består skall få lön. 15Den vars verk brinner ner skall bli utan. Själv skall han dock räddas, men som ur eld. 16Förstår ni inte att ni är Guds tempel och att Guds ande bor i er? 17Om någon förstör Guds tempel skall Gud förgöra honom. Ty Guds tempel är heligt, och ni är det templet.
Men efter att Kristi Domstol har varit...så ska allt jämnas ut...
Enligt Lövgrodan...
Efter att vi återvänt till Oljeberget...till Tusenårsriket...alltså...
Du kan läsa om det...så jag inte krånglar till det...
Det här bibelstället har jag fått se i lite annorlunda ljus på sistone. Innan talar Paulus om att korintierna borde lägga av att jämföra olika missionärer eftersom alla syftar till Kristus. Så säger han att han var den som grundade församlingen i Korint. En lägger grunden, en annan bygger vidare som de som missionerat där senare. Så ingen kan lägga en annan grund (till en församling!) än Jesus. De som bygger på den grunden, alltså fortsätter bygga på församlingen bygger med olika material=lärorna skiljer sig åt i olika grad - men det ska visa sig hur var och en har byggt (dvs grundaren och de övriga Så...det skulle gälla församlingsbildandet...och inte vår personliga relation till Kristus?
Jo. Det började med församlingsbildandet. Sen kan det utsträckas till att gälla andra aspekter av mission också.
23:59
Jaa...nu ser jag sammanhanget...Paulus talar ju om församlingen i det kapitlet...
Ja...det tolkar Lövgrodan tydligen annorlunda...
Förstår då...att det är ett mycket stort ansvar...att vara i ledningen för en församling...eller...för all del...en mindre Husgrupp...eller så...
Jaa...hur kan Lövgrodan tolka det på ett annat sätt...än att det handlar om församlingen...?...
00:03
Enskilda kristna som vill grunda ett kristustempel i någon annan är ju egentligen en minivariant av församlingsgrundandet.
Det är ju så uppenbart just där...jag trodde att den texten (om församlingen) var i ett annat brev...skulle kollat från början där...så hade jag sett hela sammanhanget...
Nu förstår jag inte riktigt...enskilda kristna...? Jag är helt borta nu...hahaha
Du menar...när man evangeliserar för någon...?
Joo...nu förstår jag... _)
Men...som jag har det idag...har egna stunder med Herren...är det så med Dig också...att Du ber och läser Bibeln...? Eller har Du och Rupert bibelläsning och bön tillsammans?
Robert är helt ointresserad. Han skulle bara säga att jag är fanatisk. Har dålig erfarenhet av det. Jag är inte fanatisk. Men han tycker det. Han tycker att varenda kristet ord man uttalar tyder på fanatism.
Ok...men det viktiga är då att Du själv har en levande relation med Herren...
Eller hur tänker Du...? Är jag lite ute och cyklar i mina ordval...?
DET...kanske låter fanatiskt?
00:12
Ja. Jag läser Bibeln och nu bloggar jag också. Nej du "cyklar" inte. Levande relation är ett bra uttryck.
Ok...jag vet att kristna har lätt att döma varandra...och Du, jag och Rupert har ju haft en hel del diskussioner...ang. kristen tro...
Det hör till utvecklingen.
00:14
Men...jag har inte lika mycket iver på det sättet längre...är lite lugnare nu...
Det hör till åldern. Vishet, vet du....
Fast frågor har man ju...speciellt, när det gäller Eskatologi...
Hahaha...Rupert skulle gapskratta...om någon förknippade mig med vishet...
Fast...där kommer mitt dåliga självförtroende in...
När Herren t.o.m. använder Bileams åsna...så behöver jag inte tvivla på att Han kan använda mig också...
:_)
Alltså...jag är så barnsligt lagd...att jag verkligen TROR att åsnan talade med människoröst...
00:19
Har massor av flikar öppna nu om kristna företeelser. Folkbibeln för sökning. Bible Gateway med olika
sökning. Bible Gateway med olika bibelversioner. Dagens Pelle Hörn och ett svar på hans ledare. Googles översättningstjänst. Min kristna blogg. Och Speed dial med viktiga sidor.
Och facebook.
00:19
Du känner ju mig...jag vill att saker ska leva...har man vuxit upp med Lennart Hellsing...så blir man lite barnslig...
Jag blir det ...i alla fall...
Oj...så många... Ok...
Lennart Hellsing blev intervjuad igår i programmet Så var det 1961. Såg du det?
00:22
Nee...missade...ska se det programmet senare...tack för tipset...
Påven: Guds hand bakom "Big bang" Rubrik i Dagen. Vad säger du om detta?
Jaa...snälla nån...är inte denne Påve rätt så lurig...har han inte varit en nazist?...Förlåt mig...
00:35
Alla var nazister. Dom var tvungna.
Fast personligen tror jag inte det behöver ha varit just en "big bang". Jag kan tänka mig en mer subtil process.
Jaa...efter allt avslöjande om både Kung och Drottning...så förstår man att den tiden var oerhört tuff...
Ja. Kan någon vedermöda vara värre än förintelseläger?
Har tänkt på det också...
Eller...
Känner Du Dig tom just idag...eller har det varit så länge?
Nej, det blir så till och från. Ganska vanligt.
Det hör nog till min personlighet.
Men...visst är det skönt ändå...att både Du och jag har en stark kristen tro...att vår Ande är starkare än själen...
Det är en stor tröst...
Jag är kvar. Jag formaterade lite text.
Ok...blev lite orolig...trodde Du svimmat eller nåt...
Jag skrev lite i bloggen.
01:01
Ja...visst är det skönt...att både Du och jag är starka i vår kristna tro...fast vi är svaga i själen,,,
Att själen och helige ande kämpar om vilken som är starkast, varifrån får du det?
Ska inte helige Ande ingå förbund med själen?
01:03
Jag känner...att min själ...alltså mitt psyke...är skört...men Den Helige Ande i mig och min ande...är stark...
Jo...men vi kämpar mot vår gamla människa...och jag tänker...eftersom Herren inte helar mig i mitt psyke...så uppehåller han hela mig...alltså ande, själ och kropp...uppehåller han med Den Helige Andes kraft...
Menar inte att de kämpar mot varandra...
Vet...att vår gamla människa är uppspikat på Korset...men att synden gör sig påmind...eftersom vi hela tiden måste helga oss...
Att vi inte har en press på oss...men...att Bibeln säger så...men jag upplever det väldigt starkt...skillnaden på själen och anden...Den Helige Ande finns ju i hela oss...men jag känner att jag uppehålls i anden av Anden...so to speak...
01:08
Själen är tvehågsen som Paulus beskriver det i Romarbrevet: att köttet och anden är i strid med varandra. Anden intar själen, men bara till en del, så mycket som själen tillåter det. Resten av själen kallar han "köttet", det är den sämre (onda) delen av själen. Men om man inte bejakar "köttsjälens" vilja utan håller för sant att man blir frälst genom nåden genom tron på Jesus, så blir man det, enligt att man blir frälst genom nåden genom tron på Jesus, så blir man det, enligt Romarbrevet. Det här låter verkligen konstigt. Men Paulus skriver ju om "köttet" och "anden" i kamp.
01:09
Ja...Anden är villig...men köttet är svagt...jag vet...men är det inte i själen...psyket...som min känslighet sitter...? Var sitter den då?...
Att själen slits mellan ont och gott.
Jaa...men min ande känns stark...för var sitter min styrka...om inte i min ande...?
...min själ är skör...
mitt psyke alltså...
psyke och själ...är väl samma sak?
01:11
Känsligheten finns fysiskt sett i mellanhjärnan, i limbiska systemet. Den manifesterar sig psykiskt. Anden villig, men svagt kött - det är att själen slits som jag skrev förut.
Jag är övertygad om att de är samma sak.
Var kommer själen in i bilden då?
För psyke betyder ju själ...
Bara att läsa bibeln. Vi är utrustade med själar.
Det är väl grekiska...?
psyche ja.
01:13
Jaa...då betyder det väl själ?
Kan kolla. Vänta.
Ok :_)
i vilken min själ har sin glädje
Matt 12: 18 ιδου ο παις μου ον ηρετισα ο αγαπητος μου εις ον ευδοκησεν η ψυχη μου θησω το πνευμα μου επ αυτον και κρισιν τοις εθνεσιν απαγγελει
Ska se om det står psyche nånstans i den här texten.
01:16
Jaa...har tänkt på det också...men då sitter inte min skörhet i psyket då...varför går jag både till psykiater och psykolog då...är det fel namn på de personerna...eller är det världens sätt att benämna...var man mår dåligt...?
Så mitt onda sitter i köttet...men om jag frestas i köttet...så är det stor skillnad mot om jag frestas i själen...
Eller det kanske inte stämmer...
Men...är det inte så...att vår ande...slumrar...innan vi tar emot Jesus...
01:19
ψυχη = ps y ch e. Klart! Men jag förstår inte: vad menar du: "men då sitter inte min skörhet i psyket"? Fysiskt sitter känslighet, skörhet i hjärnan, nervsystemet. Men känsligheten eller din skörhet uttrycker sig i psyket.
Så kommer Den Helige Ande...och ger vår ande liv...
Jag vet att min medicin har med min hjärna att göra...att det är vätskor...serotonin...men...Du menar att det egentligen inte skulle behövas några psykiatriker...eller psykologer...eftersom det hela sitter i hjärnan och i kroppen...alltså...alla sjukdomar är egentligen alla somatiska...
Det finns alltså ingen psykisk sjukdom ...egentligen...bara att det kallas så...
Jag sa inte att skörheten sitter i köttet. Köttet kallar Paulus den del av själen som inte vill vara med Gud utan vill fortsätta leva i synd. Det har inget med skörhet eller känslighet att göra. Själen har nog fler aspekter. Köttet är en aspekt. Den del av själen som förenas med anden är en annan. Svagheterna i psyket är en tredje-
Så...man ska dela upp själen...?
Alla sjukdomar, även de psykiska, drabbar kroppen eller hjärnan på olika sätt. Men Gud har givit oss ett psyke, själ, som kan känna. Dela upp själen - du har väl också olika tankar, känslor, personlighetsdrag inom ditt psyke.
Så vår kropp är inte uppspikad på korset...utan själen är uppspikad där...?
01:26
Kroppen uppspikad? Paulus skriver i Romarbrevet att vi ska föreställa oss som korsfästa med Kristus för att vi inte ska synda, han menar det är svårare att synda om man känner man delar Kristi lidanden. Jag har alltid tolkat detta som att det är köttet som ska korsfästas. Alltså själens onda sida. Varför ta in kroppen?
01:26
Jo...men Du menar...att en kristen då...är helt upprättad i anden...inte i själen...och att hon får kämpa med både sina kroppsliga och själsliga tillkortakommanden...under hela sitt liv...man blirju aldrig syndfri...
Så vår fysika kropp har ingenting med köttet att göra då...?
Upprättad i anden - inte i själen. Jo, den del av själen som tackar ja till att ingå förbund med helig Ande.
Upprättad i anden - inte i själen. Jo, den del av själen som tackar ja till att ingå förbund med helig Ande.
Förlåt mig...måste fråga igen...Du skrev...den del i själen...kan man dela upp sin själ...är inte hela själen med i överlåtelsen till Kristus?
01:29
Fysiska kroppen har med det att göra i den mån köttet får använda sig av kroppen för sina dåliga syften. Fysiska kroppen kan även brukas av den med Anden förenade delen av själen.
Ja...så när jag lyder Kristus...så låter jag hela min kropp och hela min själ underordna sig Kristus...
Hela själen med i överlåtelsen? Om det är sant för din del, då kommer du aldrig att begå en synd mer i hela ditt liv. En del av själen drar sig tillbaka, vill inte erkänna Andens makt ocb inte underkasta sig den.
Så...själen är "jaget"...
01:32
Vi fortsätter begå synder och så skriver ju Paulus: Vem ska frälsa mig från denna dödens kropp. Men jag tackar Gud genom Jesus Kristus.
Det är väl nära till hands att jaget och själen är förbundna. Jaget är en del av själen.
Att vi inte är syndfria...det vet jag om...men är det så...attvi inte har någon egen ande...utan, att det är Den Helige Ande...som har tagit boning i min själ och i min kropp...
Den egna anden är väl den goda sidan av själen då? Kan jag tänka mig.
01:36
Var kommer den inre styrkan ifrån...är det inte Den Helige Ande i min ande...utan Den Helige Ande i min själ...
Ok...
I vilket falll...så känner jag...att det som är skört i min person...är jag...och att det som är starkt i min person är Den Helige Ande...
01:37
Den del av själen som jag kallar din ande, det är den som förenas med den helige Ande från Gud. Den helige Ande i din andliga själ.
Ok...har alltid tänkt Den Helige Ande i min ande...
Hur upplever du den helige Andes existens i dig? Som nåt främmande eller som en del i din personlighet?
å...vi består endast av själ och kropp...
Har trott att vi också var en slags treenighet...
Men i själen finns din ande. Och ditt kött.
01:39
Skapade så alltså...i tre delar...
Så då blir det ande också.
Men...då förstår jag bättre...
?
I min själ finns min ande...
Däremot hur dessa tre kan ritas upp som ett diagram med anden som en prick i mitten, själen en ring utanpå anden och kroppen som den yttersta ringen. Detta stämmer inte med det jag skrivit här.
01:42
Nee...men vi äe skapade med en kropp, som innehåller en själ...där har Den Helige Ande tagit sin boning...och vi får leva så...fram till att vi får en ny härlighetskropp...
är*
Det stämmer...eller?
Det stämmer...eller?
Vad jag vet, så står det så i Bibeln. Det är väl ett av korintierbreven.
01:44
Ok...tror att jag kan ha blivit påverkad av Trosrörelsen...när det gällde min syn...nu förstår jag bättre...
Men...visst känner även Du...att inom Dig...så bor Den Helige Ande...alltså...även när Du mår dåligt i köttet?
Alltså...Du upplever en styrka inom Dig...som inte har med varken Din egen styrka...eller Din egen svaghet...
...att göra...
Den styrkan finns där...och är fast...
Känner Du så också ?
Har du väntat? Jag klistrade in i bloggen. När jag mår dåligt i köttet-du menar kroppsligen? När Elia skulle få skåda Gud så var det bara genom en stilla susning. Anden inom mig visar sig inte som starka stormvindar i själen utan mer som, vad ska jag kalla det, en förnuftig röst, stillsamt manande. Anden är fast. Det är ju köttet som är svagt.
Ja...lite...men förstår att Du har att göra...jag sitter här så länge Du är inne...
Var inte köttet själen?
Eller kanske både kropp och själ...
Tänkte precis säga en sak, men glömde.... Glömmer väldigt ofta. Kommer ur spår. Tänk dig själen att den dels vill göra det Gud inte kallar gott (köttet) och dels vill vad den helige Ande vill (människans ande).
02:06
När jag hade tagit emot Jesus 1980...så hade jag konstant inre Frid i 3 veckor...glömmer aldrig det...Han ville visa att det hade skett något fantastiskt i mig...utan...himlastormande känslor...antagligenfäör att jag är just känslomänniska
Ok...jag förstår...men hela jag...förutom Herren i mig...är fastspikad..Som Paulus skriver: Nu lever inte längre jag...utan Kristus i mig...jag tar det bokstavligt...och att Jesus har tålamod med mig...
Han finns inuti mig...och kämpar där för mig...
Egentligen...så går det inte att bli fanatiker då...man tar honom endast på allvar...
Oj då. Nu barkar det åt fel håll. Det är din ande som tagit emot helig Ande, men även din själ, eftersom anden ären del av denna. Men köttet är korsfäst tillsammans med Kristus.Och detta gör Jesus trots att själen trotsar Gud, detta gör han för att den köttsliga delen ska bli mindre och mindre, dö undan för undan med målet att hela din själ blir ande och förbunden med helig Ande.
Men min kropp är väl också korsfäst?
Vet faktiskt inte. Har du några bibelord på det? .
När Paulus säger...nu lever inte längre jag...utan Kristus i mig
För...det är väl inte endast symbolik...?
02:18
Så klart du kan tänka så. Om det blir lättare att tro på det sättet. Men då är inte bara köttet korsfäst med Kristus, utan också kroppen och den del av själen som firar bröllop med helige Ande. Är din ande korsfäst menar du? Är det inte anden som delar uppståndelsen?
Jag kanske är jobbig...kan ju inte begära att Du ska ha svar på allt...Förlåt mig...kommer bara igång med frågorna...
Symbolik står för någonting som människan har svårt att beskriva på annat sätt. Det är detta någonting som är det väsentliga.
Jo...Kristus i mig...gör mig levande...jag gör inget anspråk...på att vilja leva själv...gå min egen väg...
Kristus i mig...är den del som gör att jag lever...
Jo...Kristus i mig...gör mig levande...jag gör inget anspråk...på att vilja leva själv...gå min egen väg...
Kristus i mig...är den del som gör att jag lever..
Allt det, som är oförgängligt...i mig...är jag...när Kristus lever i mig...
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar