Bloggarkiv

söndag 16 januari 2011

Chatt om Ändens tid av Ulf Magne Lövdahl

Hej Hur mås det idag då?


Hej nu har jag rensat tjattfönstret så det är en helt tom sida. Har läst lite i boken. Jag har gått igenom innehållsförteckningen. Där fanns en del frågor. Sedan har jag läst kapitlet som börjar på sidan 113 om olika synerna på eskatologin.
Ha ha ha. Du kunde inte vänta tills jag skickat första inlägget.
Har du suttit uppkopplad hela dan och väntat och bespetsat dig?


Nee...har sovit i omgångar
Men...såg Dig precis, när Du loggade in...skickade tillbaka "puffen" igen...


Vi gick upp för nån timme sen. Har druckit kaffe och ätit släta vetebullar med brieost.


Wow...gott!!!


Jag har inte puffat på dig.

17:00
Nee...men Din "puff" fanns kvar...så jag kunde inte låta bli att "puffa" tillbaka...hahaha det är ju gulligt med "puff"...


Ja, när det är en katt som puffar.
Ska vi titta i boken nånting?


Ja...ursäkta...tog lite kaffe bara...


Helt ok. Tjatta behöver vi väl inte stressa med. Kommentarerna kommer när dom kommer.

Vad har Du fått för intryck av boken?
Ja...ingenstress...

17:09
Vi kan ju leta efter annat under tiden. Första intrycket. Han har varit ambitiös och försökt få med hela bilden och delat upp det väldigt pedagogiskt. Samtidigt ger innehållsförteckningen et liiite rörigt intryck. Då menar jag kapilten Vedermödan 1 och 2. Saker som hör ihop som Draken -Antikrist, Antikrists profet, Laglöshetens människa och Den stora skökan har han inte i ett enda sammanhang i ett kapitel, utan de är splittrade på båda kapitlen. T ex kommer Antikrist i kap 1, men draken sist i kap 2.


Mmmm...Draken är väl Djävulen...
Antikrist är väl motsvarigheten till Kristus...


En slags motsvarig treenighet..


Ja men det är ju mjölkmat. Nybörjarnivå. Lägger inte du själv märke till oredan i innehållets ordningsföljd, innehållsförteckningen i början.


Jo...men jag tänker...att det kan vara meningen...JUST...för att även en nykristen ska kunna ta det till sig...


Jo. Men det är ju inte samma sorts treenighet.Den kristna treenigheten är ju inte bara tre personer som förhåller sig till varandra. Den kristna treenigheten hålls samman av Anden. Det gnistrar och sprakar och skiner och strålar om Treenigheten, den sprudlar och sjudar, den är som elektrisk och magnetisk på samma gång.

17:16
Det är så många, som krånglar till detta med "De Yttersta Tingen"...som säger..."lämna det till Herren..."...men Jesus vill att vi ska se "vissa" ...tidstecken...och att vi ska vara vaksamma...så...jag känner mig "snuvad på konfekten"...men har tagit igen det nu...på senare tid...
Nee...naturligtvis...så kan inte ondskan vara en "riktig" Treenighet...men ondskan "försöker"...


Antikrist-treenigheten har inte den där extra elektriska dimensionen. Kristna treenigheten får den extra dimensionen genom att den är skapade, urskapande. Drakens treenighet, som är mer en trefald är som vilken grupp av tre individer som helst här på jorden. Dessutom fanns en trefald i exempelvis Babylonien. Drakens trefald är mer den sorten

Det är så många, som krånglar till detta med "De Yttersta Tingen"...som säger..."lämna det till Herren..."...men Jesus vill att vi ska se "vissa" ...tidstecken...och att vi ska vara vaksamma...så...jag känner mig "snuvad på konfekten"...men har tagit igen det nu...på senare tid...
Nee...naturligtvis...så kan inte ondskan vara en "riktig" Treenighet...men ondskan "försöker"...

17:18
Antikrist-treenigheten har inte den där extra elektriska dimensionen. Kristna treenigheten får den extra dimensionen genom att den är skapade, urskapande. Drakens treenighet, som är mer en trefald är som vilken grupp av tre individer som helst här på jorden. Dessutom fanns en trefald i exempelvis Babylonien. Drakens trefald är mer den sorten.


Precis...ondskan kan aldrig komma upp i den nivån...men Satan "försöker"...men han är ju redan besegrad...det är skuggboxning...


Skuggboxning? Men ändå får det såna gigantiska konsekvenser för mänskligheten. Vem har kommit på Skuggboxning. Du själv?


Ja...jag menar att han skuggboxar, när han försöker "skrämma" os...
oss*
Att han skulle vara en treenighet att räkna med alltså...
För ondskans konsekvenser kommer vi ju inte ifrån...på denna jorden...innan Herren slutligen har ställt allt tillrätta...

17:23
Då frågar jag: är satan medveten om att han är besegrad. Det måste han ju vara. Varför envisas han då. Svaret blir: han vet sig visserligen övervunnen av Gud. Striden med Michael och hans änglar. Men han vill djävlas med människorna och göra oss förvillade. Det tycker han är kul. Dj-n gör djävliga saker för han tycker det är kul att röra runt bland oss som bland myror i en myrstack. Han ser oss som vi ser på myror. Gud ser oss som människor med behov.

Alldeles riktigt...


Har Du tänkt på dessa saker på detta sättet förut...innan Du läste i boken...?
Alltså uppdelningen...vad som ska hända Gog och Magog...etc. ...
Alltså att det som står i Bibeln, om Gog och Magog...


Ja, några gånger genom livet. De fanns i bakhuvudet. Jag behövde inte tänka för att få fram dem, de poppade upp som av sig själva. Alltså genom intuition.



Upplever Du Uppryckandet, som mer logiskt...efter att Du läst i boken...?

17:36
Gog och Magog har jag inte tittat på än. Från början var Gog ett folk som bodde ungefär nordöst om Svarta Havet, nuvarande östra Ukraina. Det står hos GT:s profeter om Gogs invasion som ska skölja över Israel. 612 f Kr blev Assyriens huvudstad Ninive besegrat och förstört. Det var Assyrierna som bildade gräns mot Gog. Nu visar det sig att Gog var Skytherna. Dessa invaderade Israel och Syrien efter Assyriens fall och innehade det i 28 år. Detta nämner inte Bibeln, men det finns i andra historiska källor och bekräftas av arkeologin att under den här tiden så var Israel nertrampat. Indirekt ser man det dock i Bibeln, att konung Josia gör reformation, för folket har blivit så påverkade av skytherna i negativ riktning, landet är skövlat och folket har vänt sig till avgudarna, som nu krossas av Josia. Josia dör ung, m en räknas som en av dom största kungarna pga sin kamp mot avgudarna. Att landet är skövlat menar Bibeln är straffet för kung Manasses excesser och vanskötsel och avgudadyrkan. Det blev at skytherna som landet skövlades. Men som straff för Manasses vanstyre. Och nu om Magog. I Gamla Testamentet är inte Magog något folk. Det är landet där Gog härskar. GT talar om Gog i Magogs land, alltså Gog i landet Magog. Man skulle kunna gissa att Magogs land syftar på att det funnit en Magog en gång som ledde sitt (Magogs) land.
Meddelandet är för långt.
Indirekt ser man det dock i Bibeln, att konung Josia gör reformation, för folket har blivit så påverkade av skytherna i negativ riktning, landet är skövlat och folket har vänt sig till avgudarna, som nu krossas av Josia. Josia dör ung, m en räknas som en av dom största kungarna pga sin kamp mot avgudarna. Att landet är skövlat menar Bibeln är straffet för kung Manasses excesser och vanskötsel och avgudadyrkan. Det blev at skytherna som landet skövlades. Men som straff för Manasses vanstyre.


Ja...

Har du fått hela meddelandet? Från Gog till .... Magogs land.


Jag fick från "Indirekt" till "Vanstyre"...


Gog och Magog har jag inte tittat på än. Från början var Gog ett folk som bodde ungefär nordöst om Svarta Havet, nuvarande östra Ukraina. Det står hos GT:s profeter om Gogs invasion som ska skölja över Israel. 612 f Kr blev Assyriens huvudstad Ninive besegrat och förstört. Det var Assyrierna som bildade gräns mot Gog. Nu visar det sig att Gog var Skytherna. Dessa invaderade Israel och Syrien efter Assyriens fall och innehade det i 28 år. Detta nämner inte Bibeln, men det finns i andra historiska källor och bekräftas av arkeologin att under den här tiden så var Israel nertrampat
Detta var början av meddelandet: från Gog.........nertrampat.
ndirekt ser man det dock i Bibeln, att konung Josia gör reformation, för folket har blivit så påverkade av skytherna i negativ riktning, landet är skövlat och folket har vänt sig till avgudarna, som nu krossas av Josia. Josia dör ung, m en räknas som en av dom största kungarna pga sin kamp mot avgudarna. Att landet är skövlat menar Bibeln är straffet för kung Manasses excesser och vanskötsel och avgudadyrkan. Det blev at skytherna som landet skövlades. Men som straff för Manasses vanstyre.
Andra delen var det. Sista delen kommer här.
Och nu om Magog. I Gamla Testamentet är inte Magog något folk. Det är landet där Gog härskar. GT talar om Gog i Magogs land, alltså Gog i landet Magog. Man skulle kunna gissa att Magogs land syftar på att det funnit en Magog en gång som ledde sitt (Magogs) land.


Om Du vill...sp kan jag leta upp Pierre Enbert-boken ...alltså dubbletten...och skicka den till Dig...?

17:41
Bibelforskare har i alla tider undrat över vilka Gog och Magog är. På GTs tid var det alltså skytherna och kanske nåt mer folk. Sarmaterna t ex som bodde bortanför skytherna. Från sarmaterna kom Amazonerna, dom berömda kvinnliga krigarna.

Ja just det ...Amazonerna...

Gärna det. Följer det med en ask enbär?

17:42
Hahaha...om det hade varit möjligt...
Jag skickar en Lövgroda och ett enbär...
Nu ska det bli isigt igen...så jag skickar i veckan som kommer...men när det gå att gå...liksom...
går att gå*


Lövgrodan kan få Enbär att äta.

Jaaa...han är nog hungrig vid det här laget...stackars grod-son...


ETT enbär. Inget frosseri här inte.


Men Lövgrodan...hänvisar hela tiden till Bibelställen...det är bra...
Ett STORT ett då...


Men på tal om Gog och Magog. De ska alltså komma från området där Skythien låg. Det är nordöst - öster om Svarta Havet. Alltså norr om bergskedjan Kaukasus, mellan Svarta Havet och Kaspiska havet. Tjetjenien ligger mitt i. Området är muslimsk-dominerat.


Spännande...


Har inte läst vad Lövdahl tycker än. Anser han att Gog är ryssarna?
Ska titta själv.


Kommer inte ihåg riktigt...kanske...en del kristna gör ju det...ska kolla...
Titta på sidan 47 i boken...
Det verkar som att det skulle vara Ryssland...
Gog (kanske Putin) är ledare för Magogs(Kanske Ryssland)land...
Det råder oenighet säger han...alltså om vem som är Gog...och vilket land, som är Magog...

17:53
Ja, jag såg det. Josefus har identifierat Gog med Skytherna. Landet norr om Svarta Havet var skythernas. Det var ett folk som bodde i överklädda kärror och flyttade från plats till plats med hjälp av hästar. Men en del hade blivit bofasta och bildade ett rike norr om Svarta Havet. Dom kallades "kungliga skyther". Men skyther bodde också väster om Svarta Havet. "Landet längst uppe i norr", ja men man får inte reda på hur långt österut eller västerut "landet i norr" sträcker sig. Personligen tror jag att extrema muslimer är mer troliga som kandidat för Gog än ryssarna. Ryssarna är trots allt som oss kulturellt och religionsmässigt.
Jag har för mig Robert har sagt att Putin är en hängiven ortodox kristen. Knappast skulle han ställa till med världens undergång.


Ja...märker att Du har läst mycket historia kring detta...

I boken Herodotos historia finns skildringar av skyther och andra gammaltestamenliga folk i den trakten, skrivet under samma tid.


Han ska förföra många...


Putin som Antikrist? Men då glömmer du ju bort Javier Solana.


Ok...man kanske kan låna den på biblioteket...?
Hahaha...ja...


Tror det. Kanske finns på Pricerunner. Ska kolla.
Vänta.


Förlåt...det kom så roligt bara...detta är ju allvarligt ju...
Mmmm...

18:00
http://www.pricerunner.se/pl/802-131565407/Boecker/Herodotos-historia-priser
Som du ser är den väldigt billig. Jag avråder dig att beställa från Kulturbutik. Den butiken är svartlistad. Massor av kunder har fått problem med dem.

Ok...ska tänka på det...


Biblioteket kan också ha den. Fråga bibliotekarien.
Den är bra som jämförelselitteratur när man läser om tiden från kung Manasse, Josia och strax efteråt.


Förresten...en parentes...Du ska inte titta på det igen...men nu har man lagt upp min mamma under Per Oscarsson på Öppet Arkivs hemsida...kolla... hahaha...
http://svt.se/2.108083/oppet_arkiv


OK


Ser kul ut ju...
Ska definitivt köpa den boken...

18:08
Ja, det ser ju fint ut. Din mamma ser väldigt charmig och karismatisk ut. Hon har väldigt speciella ögon. Dom har Jonathan och Jasmine ärvt. Undrar om ni har några band tillbaka till vallonerna?


Kan vara så...min mormor var rätt mörk...har jag förstått.

Kanske därför jag gillar belisk choklad...hahaha...Vallonien...
belgisk*


Var din mamma från Sala?


Nee...från Örebro...
Min pappa var från Nödinge...


Men Örebro ligger också rätt nära Bergsslagen. Kanske hennes anfäder kom därifrån. Där bodde många smeder eftersom det var järngruveområde. Smeder var ofta valloner. Dom importerades hit för att dom var mästersmeder.
Jag vet att din pappa var västkustbo. Kungälv har du berättat om.


Kan så vara...intressant...mycket intressant...någon har sagt att även jag har mörka ögon...tycker Du att jag har det...?
Ja...min farfar bodde sina sista 20 år i Kungälv...min farfar var ¨ågonstans från Norra Bohuslän...


Nej, jag tycker inte dina ögon är mörka. Dom är som mina ungefär. Kanske finns nåt mörkt i bottnen. Du har nog ärvt din pappas ögon i så fall.


Ja...det såg nog mörkare ut...nät jag var liten...var alldeles ljus i håret då...
de*
När*


Vet du vilken församling i Örebro som är din mammas födelseförsamling?

18:14
Hon bodde på Södermalmsgatan i Örebro...vet också att hon konfirmerades i St Nicolae Kyrki Örebro...
Kyrka*

Om du ringer till Folkbokföringen och ber om din mammas födelseattest, så kan du börja släktforska lite. Jag kan hjälpa dig med hur du går vidare sen.


Ok...har kanske inte de pengarna just nu...Du vet...Jasmine behöver så mycket inför sin examen...då behöver Lars och jag hjälpas åt med den utgiften...men jag är väldigt intresserad...


Till viss del kan man släktforska på egen hand om man vet hur man börjar och det vet jag. Man behöver inte en massa pengar i början. Jag ska ändå gå med i släktforskarförbundet för egen del. Då kan jag ju forska lite åt dig samtidigt.


Ja gärna...men Du skrev att jag först måste kontakta Folkbokföringen...?


Börja med att skicka efter födelseattesten. Gärna din pappas också.


Det kostar lie eller...?
lite*


Folkbokföringen, dit man ringer nör man har personbevis.
Har du börjat prata skånska. Lie...? Nej inte kostar det nåt.


Ok...har jag rätt att be om de uppgifterna...när min mamma inte är bortgången än?
Ja...hoppas att jag inte menar liemannen...


Det måste du väl ha. Fråga Folkbokföringen.

18:20
Det gör jag ju inte...utan jag menar Kristus istället...
Ok...

Ok...
För...när jag skulle be om min egen födelsejournal från Landsarkivet...så fick inte jag själv...utan min mamma var tvungen att skriva under...

Fick du begära från Landsarkivet? När var detta?


Du vet...för ca. 12 år sedan...då en överläkare i psykiatri på Krokslätts Vårdcentral...utredde mig inför min förtidspension...
Då var jag tvungen att be min mamma skriva under...eftersom hon fortfarande var i livet...

18:23
Jaha. Landsarkivet. Då kan det hända att det är därifrån du ska begära ut dem? Om det krävs vittnen om vem du är så kan du ju fråga Frank och Anna.

Skulle vara roligt om din pappas och min mammas anfäder haft nån beröringspunkt nån gång.


Menar Du födelsejournal eller kanske någon annan uppgift...alltså...det jag fick hem... var de uppgifterna, som barnmorskorna och förlossningsläkaren skrev...


Födelseattest eller födelsejournal - alla uppgifter du kan få tag i.


Min födelsejournal...med fotavtryck och allt...

18:25
Fotavtryck? Ha ha ha ha!!!


Ok


Ok...
Ja...visst är det sött...har inte Du också sett Din födelsejournal...med fotavtryck...?
Även min mamma fingeravtryck fanns med...hahaha...
Spionverksamhet för Kristus...redan efter förlossningen...hahaha...
mammas*


Sidan 48. Hesekiel 38:15 angrepp från "landet längst uppe i norr".
Nej nån sån födelsejournal har jag inte sett.


Ok...
Vi skulle kunna vara folket TORGARMA...står det...
TOGARMA*
De skandinaviska folken alltså...


Hesekiel levde under babyloniska fångenskapen. Alltså han skrev då. Skytherna(Gog) invaderade cirka 612 och var kvar tills babylonierna drev bort dem, och förde judarna i fångenskap 578 f Kr. Alltså kom skytherna som ett förband till babylonierna. Eftersom Hesekiel skrev när fångenskapen redan börjat kan han ju inte ha profeterat att det är skytherna som ska komma från landet längst uppe i norr, där skytherna kom från. Skytherna blev bortdrivna till nuvarnade Turkiet av sarmaterna, dom med amazonerna. Vet dock inte exakt när. Men det kan ju tänkas att Herodotos menade en invasion från samma område, men senare än den babyloniska fångenskapen.


Men...skriver in Lövgrodan något om ytterligare en Gog, som ska komma...
Inte samma Gog...
I Magogs land...

18:35
Togarma. Ja det är en till av Noas son Jafets ättliingar. Osäkert var deras land låg. Men åt norr i vilket fall. Ashkenaz finns ju också som ättling till Jafet=européerna. Judarna kallar tyskarna för Ashkenaz. Och västeuropeiska judar kallas ashkeniska judar. Judar som härstammar från sydeuropa (höll på att skriva synd-europa) kallas sefardiska judar. Så eftersom tyskar och skandinavers förfäder var gemensama, germanerna, så var väl Ashkenas på GTs tid germaner då, eller snarare för-germaner.

Står på sidan 50 i boken...


Slår upp och kollar. Gogs undergång. Ska titta närmare på det nu. Vänta.


Ok...
Står under..."Ett nytt Gög-Krig?"
Gog*


Gööög-krig. Bööög-krig. Fast det låter långsökt att Herodotos profetia skulle gälla oss, 2500 år fram. Borde den inte gälla nåt som händer strax efteråt, några tiotal år framåt kanske. Finns flera bibelverser. För att säkert veta var där står, måste jag ju slå upp dom. Gör du det också? Hesekiel kap 38 och 39. Ok. :-?


Tänkte också på det...hahaha...hemskt ju...
Ok...


Tar Bible Gateway Bibel 1917.


Det är väl det fälttåget...när alla länder reser sig mot Israel...då Jesus ska segra innan Tusenårsriket...?
I 39:e kapitlet...låter det väldigt mycket som...att judarna ska ha reningsprocesser...


Hes 38:19-20 Det verkar som man måste läsa några kapitel innan för att få en samlad bild. I kapitlet innan står det om dom förtorkade benen som får liv. Och sedan står det i Hs 38:19-20 om att


När Gog och hans här ska begravas...
Alla de judiska stammarna...ska bli ett i Herren...
Eller...?

18:48
Gog och hans här falla på Israels berg och bli mat åt asfåglar. Lövdahl: Israels vapeneldar ska brinna under hela vedermödan. Sju år av nöd ska isrelerna hålla elden vid liv. Jaha?

Får kolla Bibel 1917 igen. Den råkade bli borttryckt.


Ok...


De heliga blir bort ryckta. Syndarna blir bort tryckta.


Ja...faktiskt...
Eller

Jag ser ingen sense med att vi skulle vara kvar i Vedermödan...gör Du...?
Kanske Du tänker...att vi skulle vara där för de, som blir kristna då...men vad jag förstår...så ska Herren nå dessa människor ändå...men att det blir väldigt svårt att vara kristen under den tiden...
Det blir martyrskap...

18:53
Vet inte faktiskt. Osäker på detta. Men om Gog står det i Hes 39 att han är hövding över Ros, Mesek och Tubal. Vet du vilka folk detta är? Jag vet inte.


Ska se om inte Lövgrodan skrev något om det...tror han gjorde det...vänta...
Titta på sidan 48...
"Gogs allierade"


Rosh hashana (hebreiska: ראש השנה, roš haššaná, ung. "årets huvud") är den judiska högtid då judarna firar sitt nyår. Rosh hashana firas på första och andra dagen av den judiska månaden tishri, det vill säga i september eller oktober. Den kallas även åminnelsedagen eller shofar.

Enligt judisk tradition skapades jorden på denna dag och det är vid rosh hashana Gud bedömer vad människorna har gjort under det gångna året, och beslutar vad som skall hända dem under det kommande. Under de tio dagar som sedan följer, mellan rosh hashana och jom kippur, finns tid för eftertanke och botgöring innan domen slutligen fastslås. Det är en tid för försoning.

Under rosh hashana blåser man i ett vädurhorn, en shofar (såvida dagen inte infaller på en sabbat). Detta skall, enligt traditionen, väcka människorna till eftertanke.

Till sederna kring rosh hashana hör även en festmåltid, då man bland annat brukar äta runda bröd med honung (eventuellt socker eller salt, beroende på lokal tradition), äpple med honung, söta bakelser, godis och alla möjliga söta frukter, till exempel granatäpplen. Dessa rätter skall symbolisera önskan om ett sött och gott nytt år.

05 inföll rosh hashana (5766) 4–5 oktober. 2006 inföll nyåret (5767) 22–24 september. 2007 (5768) inföll högtiden 13–14 september. 2008 (5769) inföll högtiden 30 september–1 oktober. 2009 (5770) inföll högtiden 18–20 september.

he words "Rosh Hashana" are Hebrew, meaning "head [of] the year"

Står på sidan 50 i boken...


Slår upp och kollar. Gogs undergång. Ska titta närmare på det nu. Vänta.


Ok...
Står under..."Ett nytt Gög-Krig?"
Gog*


Gööög-krig. Bööög-krig. Fast det låter långsökt att Herodotos profetia skulle gälla oss, 2500 år fram. Borde den inte gälla nåt som händer strax efteråt, några tiotal år framåt kanske. Finns flera bibelverser. För att säkert veta var där står, måste jag ju slå upp dom. Gör du det också? Hesekiel kap 38 och 39. Ok. :-?


Tänkte också på det...hahaha...hemskt ju...
Ok...


Tar Bible Gateway Bibel 1917.


Det är väl det fälttåget...när alla länder reser sig mot Israel...då Jesus ska segra innan Tusenårsriket...?
I 39:e kapitlet...låter det väldigt mycket som...att judarna ska ha reningsprocesser...


Hes 38:19-20 Det verkar som man måste läsa några kapitel innan för att få en samlad bild. I kapitlet innan står det om dom förtorkade benen som får liv. Och sedan står det i Hs 38:19-20 om att


När Gog och hans här ska begravas...
Alla de judiska stammarna...ska bli ett i Herren...
Eller...?

18:48
Gog och hans här falla på Israels berg och bli mat åt asfåglar. Lövdahl: Israels vapeneldar ska brinna under hela vedermödan. Sju år av nöd ska isrelerna hålla elden vid liv. Jaha?
Får kolla Bibel 1917 igen. Den råkade bli borttryckt.

k...


De heliga blir bort ryckta. Syndarna blir bort tryckta.


Ja...faktiskt...
Eller

Jag ser ingen sense med att vi skulle vara kvar i Vedermödan...gör Du...?
Kanske Du tänker...att vi skulle vara där för de, som blir kristna då...men vad jag förstår...så ska Herren nå dessa människor ändå...men att det blir väldigt svårt att vara kristen under den tiden...
Det blir martyrskap...


Vet inte faktiskt. Osäker på detta. Men om Gog står det i Hes 39 att han är hövding över Ros, Mesek och Tubal. Vet du vilka folk detta är? Jag vet inte.


Ska se om inte Lövgrodan skrev något om det...tror han gjorde det...vänta...
Titta på sidan 48...
"Gogs allierade"
Fast Du kanske inte blir så mycket klokare på...vad det står där...eller...?

18:59
Elden ska brinna medan vedermödan pågår, detta i sju år. Tror inte sju år är bokstavligt. Nuförtiden har man ju pansarvapen av stål, så dem förstör man väl inte med eld. Hesekiel förutsatte nog trävapen. Men på den tiden hade ju vapen spetsar av järn. Dem fick man väl smälta ner i så fall. Smida om till plogbillar som det också står om i Bibeln.


Ja...

Var grundar han detta på att vedermödan ska ske samtidigt som israelerna bränner sina vapen?


Vet inte...det står inte i boken då..:?
Det står om det i Hes. 9 och 10...


Rus = Rosch, identifierar han med ryssar. Ukrainare då? Vad kallas dom? Sen tänker jag på det judiska uttrycket: Rosch Haschana, nån högtid eller vad?
Hes 9 och 10. Ska se.


Ja...tror att det är judarnas Nyår som heter så...
Kollar Du Hes. 39: 9,10...?
Skrev fel förut...

19:03
Rosh hashana (hebreiska: ראש השנה, roš haššaná, ung. "årets huvud") är den judiska högtid då judarna firar sitt nyår. Rosh hashana firas på första och andra dagen av den judiska månaden tishri, det vill säga i september eller oktober. Den kallas även åminnelsedagen eller shofar.



Enligt judisk tradition skapades jorden på denna dag och det är vid rosh hashana Gud bedömer vad människorna har gjort under det gångna året, och beslutar vad som skall hända dem under det kommande. Under de tio dagar som sedan följer, mellan rosh hashana och jom kippur, finns tid för eftertanke och botgöring innan domen slutligen fastslås. Det är en tid för försoning.


Ok...intressant...
Läser Du Hes. 39: 9,10 ...?

Tänkte på Rosch haschana om Rosch där har nån koppling till folknamnet Rosch.


Folknamnet Rosch...?
Fast stavas det inte Rosh...?


Rosch Mesek och Tubal. Jo, Rosh.



Läser Du Hes. 39: 9,10 ...? Om var Lövgrodan fick det ifrån med elden och vapnen alltså...
Elda med rustningarna...inte kan väl Hes. ha menat annat än just elda järn...


Får kolla på Rosh Mesek Tubal senare. Ok, då tar jag Hes, 9-10.

19:09
En rustning är ju inte gjord av trä...när i parallell tid...inföll Järnåldern i Norden...i förhållande till den tiden i Bibeln...?
Antagligen...så kommer Herren att uppehålla den elden på ett övernaturligt sätt...järn brinner ju normalt inte...ja...det vet ju Du också.


ja...det vet ju Du också...
Uppenbarligen...så kommer "öga för öga"...och..."tand för tand"...tillbaka under det kriget...de ska ju plundra plundrarna...


Järn "brinner" på det sättet att när man lägger det i tillräckligt het eld, så smälter järnet och blir flytande. Sedan kan det smidas till vapen eller plogbillar eller till mer moderna ting.


Ja...precis...så menas det ja...
Så det ska hållas flytande under sju år...tills man gör om dem...intressant...


När det kallnar, stelnar det igen och blir formbart och smeden formar järnet genom att lägga det på städet och slå på det med sin hammare. Det måste ha lagom temperatur och lagom stelhet för att kunna formas. Blir det för stelt går inte detta.


Ok...väldigt intressant...


Får titta igen på Hes 9 och 10. Du menar kapitlen 9 och 10 eller?


Som de gör...när de gör hästskor...vad gulligt...
Nee...blev fel där...menar Hes. 39: 9,10...


När du säger att Herren håller liv i den elden övernaturligt - står det så i Bibeln?


Tänkte mer...att om vi inte kan förstå det som står i Bibeln...så är det ju Herren som kommer att lösa det på sitt sätt...

19:17
39:9-10. Då förstår jag varför jag inte kunde relatera nåt i kap 9 9 och 10. Vänta lite.


Nee...hahaha...


Stackars Dig...jag gör Dig förvirrad...


Järnet på vapnen skulle kunna smältas i elden och omformas till nåt annat. Som plogbillarna nån profet talar om.
Vänta.


Ja...
Tydligen så står det i Joel...
Ska slå upp...


8Se, det kommer, ja, det fullbordas! säger Herren, HERREN. Detta är den dag om vilken jag har talat.



9Sedan skola invånarna i Israels städer gå ditut och taga rustningar, sköldar och skärmar, bågar och pilar, handpåkar och spjut såsom bränsle till att elda med, och de skola elda därmed i sju år.



10De skola icke behöva hämta trä från marken eller hugga ved i skogarna, ty de skola elda med rustningarna. Så skola de taga rov av sina rövare och plundra sina plundrare, säger Herren, HERREN.


Nee...där var det visst tvärtom...i Joel skulle man smida sina plogbillar till svärd...kollar vidare...

19:21
Jesaja tror jag det är. Finns ingen parallellhänvisning i Joels vers?


Verkar inte så...märkligt...
Jesaja2:4

Jo, dom ska "elda" med rustningarna. Då blir dom alltså nersmälta. Skulle inte tro de bara låter järnet hamna i smält form på marken. De smider säkert om dem till fredliga prylar. Och förresten: rustningar har dom heller inte nu. Men dom har pansarvagnar av stål. Stridsvagnar och pansarvagnar. Olika sorters skjutvapen, kulsprutor mm.


Jesaja 2:4
Tänkte...att de skulle behålla det smälta järnet i behållare av något slag...


Ibland är översättarna väldigt dåliga med parallellverser. Hittar ofta ställen som är paralleller, utan att detta står angivet.


Fick bara den bilden själv liksom...har inget belägg för det...
Ok...
Jesaja 2 : 4
Svärd till plogbillar...


Behållare? Jo, men tror du inte att järnet eller stålet för den delen skulle köpas upp av ekonomiska investerare, kapitalister? Och användas i affärssyfte?

19:27
Tänkte att Herren ville att de skulle behålla järnet i elden i sju år...ibland ber ju Herren...att man ska göra vissa saket under en viss tid...tänkte att Han hade ett syfte denna gången också...men...hahaha.

Ja...de kan mycket väl redan då smida svärden och de andra vapnen till plogbillar...och lägga i förråd...märker Du att min infrastrukturtankegång finns med i detta...tänker såplanerande på hur de ska göra med järnet...hahaha ja...jag säger då det...


Vad skriver han mer om Gog och Magog?


Vad jag kan se i boken...så nämner Lövgrodan i Kapitel 12...något om Gog också...


Svårt att tänka sig att Israels nation skulle förstöra alla sina vapen. Det skulle allt dröja väldigt lång tid innan det blev verklighet. Dom stöder sig ju på sina vapen. De skulle aldrig ge upp vapnen av rädsla för hotet från palestinierna och övriga arabfolk.
Kollar i boken, vänta.


Är det inte först...när de ser att Herren har segrat...?
Alltså...Kristus har kommit ner till jorden då...efter Vedermödan...
Det är Kristus själv, som slår ner fienden i det slaget...
Nee...nu tänkte jag ju fel...detta är ju UNDER Vedermödan...
Ok...
Fast...Herren ska frälsa judarna under Vedermödan...eller...? Tror det står något om det i boken...
Kommer inte ihåg var nu bara...


Sidan 101: Sista upproret. Tycker det verkar konstigt: Upp 20:7-8 ---När de tusen åren har nått sitt slut ska satan släppas lös. Han ska gå ut och bedra folken vid jordens fyra hörn.


Och det ska även gå att bli kristen under Vedermödan...enligt Lövgrodan...var han nu har läst det i Bibeln...?

19:36
Då säger Lövdahl: De som låter sig förföras är alltså några av dem som varit med i Jesu regering i tusen år.
a...jag tycker att det verkar onödigt...men tror att det står i boken...något om att de som har tagit emot Kristus under Vedermödan...ska prövas under den tiden han är lös...
Ja...märkligt...var får han det ifrån...
står det något om det i Bibeln...hänvisar han till något Bibelstääle för den uppfattningen... ?

19:38
Detta låter lite underligt. Om Jesus och kristna regerar i tusen år, på jorden är det väl tänkt då, så regerar dom ju över de icke-frälsta folken. Är det inte snarare dessa som faller för drakens lockelser`?

Tydligen...så menar han de som har blivit födda under Tusenårsriket...som alltid har haft det bra liksom...de ska testas...om de är trogna Herren...låter som en parallell till Job...

19:40
Klart man kan bli kristen under vedermödan. Den sker ju i jordisk tid. Så länge världen består kan man omvända sig, eller hur?


Absolut...
Det tror jag också...

Upp 20:4-10
4 Och jag såg troner, och de som satt på dem fick rätt att döma. Och jag såg deras själar som hade halshuggits därför att de hade vittnat om Jesus och förkunnat Guds ord och inte hade tillbett vilddjuret och dess bild och inte tagit emot dess märke på pannan eller handen. De levde och regerade med Kristus i tusen år.
7 Och när de tusen åren har nått sitt slut skall Satan släppas ut ur sitt fängelse. 8 Och han skall gå ut för att bedra folken vid jordens fyra hörn, Gog och Magog, och samla dem till striden, och deras antal är som sanden i havet. 9 De drog upp över hela jordens vidd och omringade de heligas läger och den älskade staden. Men eld kom ner från himlen och förtärde dem. 10 Och djävulen som hade bedragit dem, kastades i sjön av eld och svavel, där också vilddjuret och den falske profeten är. Och de skall plågas dag och natt i evigheternas evigheter.

Den slutliga domen
Den slutliga domen


Ja...det låter inte så trevligt precis...huuh...


Först Harmageddon. Sedan tusenårsriket. Sedan lösgörs draken och förvillar folk Strid vid den heliga staden. Eld från Gud förtär dem. Domen. Satan och dödsriket slängs i helvetet.


Ja...


Får nog ta en paus nu. Kan ev höras av senare på kvällen, när vi ätit och druckit kaffe.

19:55
Ok...ska se om jag är vaken då...Hej så länge,,, ;.)
Annars hörs vi imorgon...

Ja...det låter inte så trevligt precis...huuh...


Först Harmageddon. Sedan tusenårsriket. Sedan lösgörs draken och förvillar folk Strid vid den heliga staden. Eld från Gud förtär dem. Domen. Satan och dödsriket slängs i helvetet.


Ja...


Får nog ta en paus nu. Kan ev höras av senare på kvällen, när vi ätit och druckit kaffe.

19:55
Ok...ska se om jag är vaken då...Hej så länge,,, ;.)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar